۰
چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۳۳

پیروزی مبارزه گسترده کشاورزان و عقب نشینی مجدد دولت

سالاری ساردویی کشاورز پیشرو کرمانی که پیش از این بر قیمت 17 هزار تومان برای هر کیلو گندم پافشاری کرده بود، به خبرنگار ما گفت: در جلسه فوق العاده ای که روز گذشته هجدهم اردیبهشت با حضور دکتر سیدمحمد آقامیری سرپرست وزارت جهادکشاورزی به همراه چند تن از معاونان ایشان، نمایندگان کمیسیون کشاورزی مجلس و اعضای شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی برگزار شد، تعیین قیمت 17 هزار تومان برای هر کیلو گندم قطعی شده که دولت در اولین یا دومین روز هفته پیش رو این قیمت را رسماً اعلام خواهد کرد.
پیروزی مبارزه گسترده کشاورزان و عقب نشینی مجدد دولت
به گزارش مردم سالاری آنلاین، سالاری تاکید کرد؛ گرچه هنوز این قیمت به دلیل سفر رئیس جمهور به ارومیه فعلا اعلام نشده است، ولی این امکان هست که در همین سفر اعلام شود. سالاری در عین حال یادآور شد: حرف و بحث کشاورزان برای قیمت 17 هزار تومانی هر کیلو گندم، دفاع از امنیت غذایی و منطقی و متناسب با شرایط اقتصادی کشور است با این وجود باید فکری به حال گندمکاران مناطق سردسیر که امکان دارد با دامنه تورم بیشتری مواجه شوند کرد.
به تفسیر کشاورزی آینده جهان (کاج پرس)، این تصمیم که در پی مبارزه چند هفته ای کشاورزان و با حمایت مجلس به ویژه اعضای کمیسیون کشاورزی اتخاذ شده، به واقع یک موفقیت برای مجلس در جهت تحقق خواسته کشاورزان به شمار می رود.
گفتنی است دکتر سید محمد آقامیری دیشب (هجدهم) در گفتگویی مشروح در برنامه صف اول سیما گفته بود که قیمت گندم همان 15 هزار تومان است که شامل 11 هزار و 500 تومان برای هر کیلو به اضافه 2000 تومان جایزه و 1500 تومان برای کود، سم، بذر می باشد. سرپرست وزارت جهادکشاورزی در این گفتگوی اختصاصی با صدا و سیما یادآور شد که میزان خرید تضمینی گندم نسبت به زمان مشابه سال گذشته 48 درصد افزایش یافته است و بالغ بر 7 هزار میلیارد تومان (7 همت) نیز تامین اعتبار شده که در حال پرداخت به کشاورزان می باشیم.
در صورت اعلام قیمت 17 هزار تومان برای هر کیلو گندم بر اساس نشست روز گذشته، به رغم اعلام شب هنگام سرپرست وزارت جهادکشاورزی مبنی بر قیمت خرید 15 هزار تومانی این محصول می توان گفت این دومین عقب نشینی دولت در رابطه با قیمت گندم است. در عین حال این موضوع اقتدار کمیسیون کشاورزی مجلس و تاثیر تصمیماتش بر تصمیمات دولت را آشکار ساخت که در دفاع از حقوق کشاورزان مثبت و سازنده تلقی می شود. همچنین تحلیل گران سیاسی این عقب نشینی دولت در مقابل کشاورزان و مجلس را نشانه ای از قطعیت معرفی دکتر سیدمحمد آقامیری برای وزارت جهادکشاورزی به مجلس و شاید توافق این کمیسیون برای حمایت از ایشان ارزیابی می کنند. به عبارتی این عقب نشینی دولت در چارچوب جلب رای اعتماد مجلس به دکتر آقامیری تلقی می شود.
کد مطلب: 195380
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *