۰
جمعه ۱۴ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۱۵

پوتین دلیل سقوط هواپیمای رییس واگنر را فاش کرد

​​​​​​​ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز پنج‌شنبه اعلام کرد که هواپیمای یوگنی پریگوژین، رئیس گروه نظامی واگنر به دلیل انفجار نارنجک‌های دستی در داخل هواپیما سقوط کرده و حمله موشکی در کار نبوده است.
پوتین دلیل سقوط هواپیمای رییس واگنر را فاش کرد

ایرنا نوشت:
به گزارش از "رویترز", پوتین توضیح داد که هواپیما از داخل منفجر شده است و رئیس کمیته تحقیقات روسیه چند روز پیش چنین گزارشی به او داده است.

پوتین در نشستی در باشگاه گفتگوی والدای در تفرجگاهی واقع در سوچی افزود: ترکش نارنجک‌های دستی در اجساد کشته‌شدگان این سانحه پیدا شده است.

وی ادامه داد: هیچ عامل خارجی بر سقوط این هواپیما تاثیر نگذاشته است. این یک واقعیت است.

پوتین جزئیات بیشتری در مورد چگونگی انفجار یک نارنجک در هواپیما ارائه نکرد، اما گفت که به نظر او بازرسان باید آزمایش الکل و مواد مخدر بر روی اجساد این سانحه انجام می‌دادند.

وی ادامه داد «به نظر من، چنین معاینه‌ای باید انجام می‌شد، اما نشد.

وی تصریح کرد سرویس امنیتی اف اس بی‌در بازرسی از دفاتر واگنر در سن پترزبورگ، ۱۰میلیارد روبل (۱۰۰ میلیون دلار) پول نقد و ۵ کیلوگرم (۱۱ پوند) کوکائین کشف کرده است.

 مقامات آمریکایی پیش از این ادعا کرده بودند که هواپیمای رییس واگنر به وسیله یک موشک سرنگون شده است.

شامگاه چهارشنبه اول شهریور ۱۴۰۲، هواپیمایی خصوصی حامل ۱۰ مسافر از جمله پریگوژین فرمانده واگنر که از سن پترزبورگ به مقصد مسکو در حال حرکت بود، سقوط کرد و تمامی سرنشینان آن جان باختند.

ساعتی بعد از این حادثه، آژانس حمل و نقل هوایی فدرال روسیه با انتشار فهرست سرنشینان هواپیمای سقوط کرده در منطقه تِوِر روسیه تائید کرد که پریگوژین هم در این لیست حضور داشته است.

پریگوژین که پیشتر آشپز شخصی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بود، در تیرماه ۱۴۰۲ در بیانیه‌ای ارتش روسیه را به حمله علیه مواضع این گروه به جای حمله به مواضع نیروهای اوکراینی متهم کرد.

وی همچنین مدعی تصرف پایگاه‌های نظامی شهر روستوف شد و نیروهای خود را به سمت مسکو روانه کرد. وزارت دفاع روسیه و شخص پوتین، پریگوژین را به خیانت متهم کردند.

شورش گروه واگنر بعد از چند روز با وساطت الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس پایان یافت.

پیکر پریگوژین روز سه‌شنبه هفتم شهریورماه با حضور خانواده و دوستان وی در قبرستانی در سن پترزبورگ به خاک سپرده شد.

310310

کد مطلب: 204071
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *