۰
پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۰۰

صادرات نفت ایران به ترکیه مشروط می‌شود؟

صادرات نفت ایران به ترکیه مشروط می‌شود؟

به گزارش مردم سالاری آنلاین، روزنامه صباح طرفدار دولت ترکیه با انتشار مطلبی هدف‌دار اینگونه عنوان کرده ترکیه که نفتی برای صادرات ندارد؛ این نفت ایران است که به اسراییل صادر می‌شود.

هدایت‌الله خادمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره این ادعا اظهار داشت: ترکیه منافع ملی خود را به شکلی دنبال می‌کند که  از هر طریقی در جهت تحقق آن فروگذار نمی‌کند و در واقع رابطه سیاسی دوستی و دشمنی را لحاظ نمی‌کند اما در ایران این موضوع کاملا متفاوت است ایران نه از نظر اعتقادی و سیاسی نفتی را در اختیار دشمن قرار می‌دهد و نه اینکه نفت اضافه دارد که بخواهد به اسرائیل منتقل کند، علاوه بر این ما تولید زیادی نداریم، تولید و ظرفیت نفت ما کمتر از ۴.۲ میلیون بشکه سال ۱۳۸۹ است و از کمتر از ۴ میلیون بشکه تولیدی که داریم بیش از ۲ میلیون بشکه به مصرف داخل و مابقی صادر می‌شود که بیشتر نفت صادرتی‌مان هم به مقاصد چین و هند می‌رود هرچند به ترکیه هم به میزان کمی صادرات داریم.

وی تاکید کرد: ایران غیر از رژیم صهیونیستی به هر مقصدی نفت خود را صادر می‌کند اما در قبال اینکه کشور مقصد چه استفاده‌ای از آن می‌کند مسئولیتی ندارد.

این نماینده پیشین مجلس با بیان اینکه ایران نیازی ندارد که به دشمن خود نفت بفروشد خاطرنشان کرد: ایران هیچگاه به خاطر چند بشکه نفت به اعتبار خود لطمه نمی‌زند.

وی گفت: اکنون ترکیه هم ارتباط مستقیم با اسرائیل دارد و هم اینکه به لحاظ اقتصادی، نظامی، فرهنگی و  گردشگری ارتباطات و مراوداتی با اسرائیل دارد و در عین حال اکنون هم که بحث غزه داغ است بنا دارد که القاء کند که از این سرزمین طرفداری می‌کند، بنابراین همه را به شکلی همراه خود نگه می‌دارد که متناسب با منافع ملی خود عمل کند. اما واقعیت این است که در قضایای غزه تنها کشوری که محکم و صادقانه کمک می‌کند ایران است، بقیه کشورهای اسلامی تحت فشارند و برای اینکه خود را از فشار خارج کنند؛ شیطنت‌هایی می‌کنند که ایران را کم اعتبار کنند و موضع جانبداری ایران از مردم غزه را لکه‌دار کنند. کما اینکه در جریان جنگ روسیه و اوکراین نیز شاهدیم که برخی کشورها تلاش کردند که برخی موضوعات را به ایران مرتبط کنند، اما حقیقت امر اینکه ایران یک استراتژی و سیاست مشخصی دارد که از آن چارچوب‌ها عدول نمی‌کند.

خادمی بیان داشت: در هر حال کشورهای دیگر باهم بازی سیاسی دارند و اکنون کشورهایی مثل عربستان، قطر و امارات و ... در وضعیت مناسبی به لحاظ افکار عمومی  قرار ندارند و با وجودی که اکنون باید از فلسطین حمایت کنند فضا به گونه‌ای است که سکوت کرده‌اند، زیرا نمی‌خواهند به زیرساخت‌هایشان آسیب وارد شود. در مقابل ایران تا جایی که امکان دارد از فلسطینی‌ها حمایت سیاسی و غیرسیاسی می‌کند و این دست بالای ایران را نشان می‌دهد و باتوجه به مواضع روشن ایران کشوری مثل ترکیه هم برای اینکه حرفی برای گفتن داشته باشد این مباحث را مطرح می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: مطمئنا اگر ایران اطلاعاتی در دست داشته باشد که نفتی را به ترکیه می‌فروشد؛ آنکارا روانه اسرائیل می‌کند؛ به این کشور نفت نخواهد فروخت. در هر حال ترکیه هم با تمام دنیا در ارتباط است و نفت و تجهیزات وارد و یا صادر دارد می‌کند و اینگونه نیست که حتما همان نفتی را که از ایران خریده در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده باشد زیرا بعید است پالایشگاه‌های اسرائیل بر اساس نوع نفت ایران طراحی شده باشد.

کد مطلب: 205698
برچسب ها: صادرات
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *