۰
دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۲۴
رئیس جمهور در همایش ملی روز بزرگداشت شهدا:

بدون اراده ایران صلح در منطقه پایدار نخواهد بود

رئیس جمهور گفت: بدون حضور و اراده ایران امروز صلح و ثبات در منطقه استقرار پیدا نمی کند و این ثمره پر افتخار شهدا و ایثارگران است.
بدون اراده ایران صلح در منطقه پایدار نخواهد بود
حجت‌الاسلام حسن روحانی صبح امروز در آستانه ۲۲ اسفند ماه روز بزرگداشت شهدا با حضور در جمع خانواده های شهدا در وزارت کشور اظهار کرد: اگر می خواهیم بر مشکلات فائق آمده و از پیچ‌ها عبور کنیم و باعث شادی روح شهدا، امام(ره) و دل رهبر معظم انقلاب باشیم و از همه مهمتر رضای خداوند متعال را که بالاترین آرمان و هدف برای هر مسلمان است، بدست آوریم، نیاز به ایثار داریم.

وی افزود: ما باید امروز برای تحقق آرمان های، انقلاب ایثار و فداکاری کنیم و از خود، منافع خود برای نیل به آرمان های بزرگمان بگذریم شما خانواده های شهدا و ایثارگر هم در خط مقدم این موضوع هستید.

روحانی با تاکید بر اینکه باید در مقابل بداخلاقی ها ایثار کنیم، بگذریم و گذشت داشته باشیم، تصریح کرد: هنوز در دنیا بدخواه و توطئه گر علیه خودمان زیاد داریم پیروزی در جنگ مهم است، اما پیروزی بر جنگ اهمیت بیشتری دارد و باعث می شود نگذاریم توطئه گر علیه ما توطئه کند.

رئیس جمهور ادامه داد: اگر متحد و منسجم باشیم به این مهم دست خواهیم یافت، بلکه اراده است که بر اراده دیگر غلبه می کند. جنگ تقابل سلاح نیست بلکه تقابل اراده ها است.

وی ادامه داد: امروز دشمن و بدخواهان باید ایثار، فداکاری و گذشت ملت ما را ببینند ما در برابر انواع مسائلی که داریم با مقدم دانستن انقلاب و کشور بر مصالح شخصی و خانواده می توانیم عزم و اراده ملت و بزرگی ایران اسلامی را نشان دهیم. دشمن پس از انقلاب در زمانی فکر می کرد که ایران کشوری ضعیف است که می تواند با حمله کردن آن را از بین ببرد، اما امروز برای همه ثابت شده که جمهوری اسلامی ایران قوی‌ترین، مقتدرترین، منسجم‌ترین و مستحکم ترین کشور در منطقه است.

رئیس جمهور یادآور شد: نه تنها ایران کشوری مقتدر است بلکه آنها به خوبی می دانند در این منطقه بدون حضور و اراده جمهوری اسلامی ایران صلح و ثبات استقرار نخواهد یافت و افتخار این امر از آن شهیدان است.

وی خطاب به خانواده های شهدا گفت: اینکه امروز جمهوری اسلامی ایران در قله قرار گرفته است بخاطر فرزندان شما، شهدا و کسانی است که برای این کشور فداکاری کردند، لذا دولت وظیفه خود می داند که برای خانواده های شهدا و ایثارگران هر چه در توان دارد، انجام بدهد.

روحانی اضافه کرد: خدا نکند در ارتباط با آنچه از آن بعنوان اقدامات دولت یاد می شود بحث منت گذاری باشد این وظیفه ما است و هر آنچه دولت انجام داده است وظیفه اش بوده است. شرایط دولت شرایط خاصی است، اما در این شش ماه از عمر دولت یازدهم اقداماتی انجام داده ایم و انشاءالله در سال آینده اقدامات دیگری انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: اگر ما اتصالمان را با خداوند متعال حفظ کنیم، دنیا هیچ است. اگر انجام وظیفه کنیم، وحدت داشته باشیم، دنیا در برابر ملت ما هیچ خواهد بود. اشکالی ندارد که دو جناح با هم رقابت کنند و احزاب سیاسی داشته باشیم، اما وقتی ملت، کشور و ارزش های انقلابی و ملی است، حزب و جناح معنی ندارد و ما یک ملت واحد هستیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه شوخی، بحث و اختلاف جای خودش را دارد، اذعان کرد: اگر اختلاف به معنای انجام اقداماتی که ما را به پیشرفت می رساند باشد، اشکالی ندارد، اما اختلافی که به نزاع بیانجامد، خوب نیست. نباید نیروی یکدیگر را از بین ببریم، شهید و خانواده شهدا و ایثارگران متعلق به یک حزب و جناح نیست و از آنِ کل ملت ایران است. حس کردن عطر شهدا نیز مختص یک حزب خاص نیست و تمام ملت به خانواده های شهدا احترام می گذارند.

وی با اشاره به دیدارهایی که با خانواده های شهدا و ایثارگران دارد، خاطر نشان کرد: وقتی به خانواده های شهدا سر می زنید فکر و بزرگی را به خوبی حس می کنید یکی از جانبازان هشت سال دفاع مقدس به من گفت فلانی به فکر ما نباش، مردم به ما توجه دارند به فکر معلولینی باش که جانباز نیستند این روح بزرگ و عظمت آن جانباز را نشان می دهد، ما نیاز به ایثار در جامعه داریم و ایثار یعنی از منافع خود و خانواده برای ملت و مردم گذشتن.

روحانی با اشاره به مظلومیت ملت ایران در هشت سال دفاع مقدس عنوان کرد: اولین عملیات بزرگ ما شکستن حصر آبادان بود که به رغم کمک دنیا به صدامیان یکسال پس از جنگ انجام شد. دنیا در آن زمان پشت صدام بود و دست ما خالی بود، اما عملیات های بزرگی یکسال پس از جنگ نظیر طریق‌القدس، فتح بستان، فتح‌المبین و آزادسازی خرمشهر را انجام دادیم که این دلاوری ها و ایستادگی های رزمندگان ما را نشان می دهد. امروز هم نیاز به همان روحیه در جامعه داریم و با تمسک به آن می توانیم بر مشکلات فائق آییم.

رئیس قوه مجریه با اشاره به جایگاه ایثار و شهادت در میان ملت‌ها اظهار کرد: بخشی از تاریخ یک ملت را دلاوری‌ها و جنگ‌های آن ملت تشکیل می‌دهد و حتی در مقاطعی از تاریخ که ملت‌ها اسطوره بزرگی نداشتند برای خود اسطوره می‌آفریدند.
وی با بیان اینکه خلق اسطوره‌هایی نظیر رستم و سهراب و اسفندیار برای ایجاد روحیه دلاوری، رزم و جهاد لازم است، افزود: ملت ما نظیر برخی ملت‌ها نیازی به اسطوره‌های تخیلی ندارند و آنقدر اسطوره‌های واقعی داریم که هر یک از آنها می‌تواند برای تاریخ امروز و فردای ما مثل‌آموز باشد.

رئیس جمهور با اشاره به نقش تأثیرگذار شهدا و ایثارگران در وقایعی نظیر مشروطه، مقاومت تنگستان و قیام جنگل تصریح کرد: نهضت اسلامی زمانی اوج گرفت که با خون شهیدان رنگین شد و ما می‌بینیم که پس از فروردین ۴۲ که ماجرای فیضیه رخ داد انقلاب با خون طلبه‌های شهید در مدرسه فیضیه اوج گرفت.

وی حوادثی نظیر ۱۵ خرداد، ۱۷ شهریور، ۲۱ و ۲۲ بهمن را نمونه‌های دیگری از تأثیرگذاری شهیدان در تاریخ انقلاب اسلامی خواند و یادآور شد: در میان همه این حوادث دفاع مقدس حال و هوای دیگری داشت و با همه این مسائل متفاوت بود.

روحانی به شرایط دشوار انقلاب در ابتدای جنگ و مظلومیت ملت ایران در آن ایام اشاره کرد و گفت: تجاوز به عراق و صدامیان در ماه حرام رخ داد و در شرایطی که تقریبا فرماندهان بزرگ ارتش ما در شروع انقلاب درجه سرگردی یا سروانی داشتند و در واقع افسران جوان فرماندهان ما بودند؛ سپاه نیز کار خود را تازه آغاز کرده بود و بیشتر فضای انتظامی و امنیتی داشت.

وی در ادامه با اشاره به همراهی غرب و برخی از کشورهای منطقه در زمان جنگ با رژیم صدام ادامه داد: تمام تحرکات جبهه ما توسط هواپیماهای آواکس آمریکا در عربستان گرفته و به دشمن ارائه می‌شد. همچنین هواپیماهای عراقی که بندرعباس را بمباران می‌کردند پس از آن به امارات رفته، سوخت‌گیری می‌کردند و به عراق بازمی‌گشتند.با همه این مظلومیت‌ها ملت ما در برابر عراق و تمام دنیا ایستاد و خداوند این ملت مظلوم را پیروز کرد.

رئیس‌جمهور وحدت، ایمان، اطاعت از رهبری و ولایت فقیه، ایستادگی و روح بلند امام و اعتقاد مردم به نصرت الهی را از عوامل پیروزی ملت ایران در دفاع مقدس دانست و خاطر نشان کرد: ما باید وحدت و انسجام خود را حفظ کنیم و در این صورت تمام دنیا در برابر ما هیچ خواهد بود.
کد مطلب: 37796
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *