۰
يکشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۱۶

چشم‌انداز بحران اوکراین در سال ۲۰۲۳

سیف‌الرضا شهابی
چشم‌انداز بحران اوکراین در سال ۲۰۲۳
سال ۲۰۲۲ میلادی به پایان رسید و جهانیان با پیام‌های تبریک و آتش‌بازی در بسیاری از شهرهای عمدتا مسیحی به استقبال سال ۲۰۲۳ رفتند و سالی خوب و نیکو برای هم آرزو کردند؛ آرزویی که در آغاز هر سال تکرار می‌شود ولی متاسفانه به خاطر قدرت‌طلبی دولت‌ها خصوصا قدرت‌های بزرگ تحقق پیدا نمی‌کند و در هر سال در بعضی نقاط جهان نایره جنگ روشن است.
مهمترین اتفاقی که در سال ۲۰۲۲ رخ داد و توجه جهانیان را در حوزه‌های سياسي، نظامی، اقتصادی حتی ورزشی و فرهنگی و هنری به خود جلب کرد ورود ارتش روسیه به خاک کشور همسایه‌اش اوکراین بود که در نگاه بسیاری از تحلیلگران، ناشی از تحریکات توسعه‌طلبانه کشورهای غربی و ناتو است. اکنون بعد از گذشت تقریبا ده ماه و در آستانه آغاز سال جدید میلادی و ورود به سال ۲۰۲۳ همچنان درگیری نظامی و خونین در اوکراین ادامه دارد و مشخص نیست سرنوشت این رویداد چه خواهد شد و به کجا ختم می‌شود؟ آیا در سال جدید درگیری نظامی اوکراین به پایان خواهد رسید یا تا پایان این سال نیز ادامه خواهد داشت؟
 در ارتباط با رویداد فوق در روزهای پایانی سال ۲۰۲۲ چند اتفاق رخ داد که حکایت از این دارد که روسیه از یک سو، و اوکراین و آمریکا در دیگر سو در حال تقویت مواضعشان هستند و تقویت مواضع، هم می‌تواند پایان درگیری را نوید بدهد و هم می‌تواند نشان‌دهنده ادامه آن باشد.
در جبهه اوکراین تصویب بودجه ۱۰۷ تریلیون دلاری آمریکا برای سال ۲۰۲۳ که در آن مبلغ ۹/۴۴ میلیارد دلار برای کمک تسلیحاتی به اوکراین اختصاص داده شد نشان از مسلح کردن هر چه بیشتر اوکراین و ادامه درگیری دارد. علی‌الاصول تصویب چنین مبلغی به مفهوم آن است که آمریکا در شعله ور نگهداشتن آتش درگیری نظامی اوکراین فعال و جدی است و می‌خواهد سیل اسلحه را به سمت اوکراین همچنان سرازیر نگه دارد تا شاید روسیه را مجبور به عقب‌نشینی بکند؛ بطوریکه دبیرکل ناتو گفت «حمایت نظامی از اوکراین سریعترین راه برای صلح است و برای پایان دادن به درگیری‌ها در اوکراین، ولادیمیر پوتین وقتی ببیند نمی‌تواند در اوکراین مسلط شود تنها راه را نشستن بر میز مذاکره می‌یابد.» اگرچه پوتین در پیامش به مناسبت سال نو میلادی تلویحا پاسخ وی را داد و گفت: «این کشور هرگز در برابر تلاش‌های غرب برای استفاده از اوکراین به عنوان ابزاری جهت نابود کردن روسیه تسلیم نخواهد شد.» در این راستا باید به نظرات مشترک واشنگتن و کی‌یف در دیدار چند روز قبل «زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین با «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا اشاره کرد که دو طرف بر تمامیت ارضی اوکراین تاکید داشتند و برای اخراج روس‌ها از خاک اوکراین دست‌های یکدیگر را محکم فشردند و این در حالیست که مسکو عکس آن فکر می‌کند و بخش‌هایی از شرق اوکراین را در قلمرو دولت « کی‌یف » قلمداد نمی‌کند و بر این فکر و استراتژی پا می‌فشارد.
در روزهای اخیر حساسیت اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها به روس‌ها به حدی زیاد است که علاوه براین که شدیدترین تحریم‌ها را علیه مسکو اعمال کردند هرگونه روابط تجاری دولت‌ها با روسیه و حتی تماس‌های ویدیویی رهبران کشورها با پوتین را بر نمی‌تابند بطوریکه اخیرا انگلیس که کارگزار آمریکا در اروپا است هندوستان را به خاطر افزایش حجم تجارت ۴۱۳ درصدی با روسیه از زمان اعمال تحریم‌ها به همدستی با روسیه متهم کرد و بعد از تماس ویدیویی رئیس جمهور چین با پوتین، وزارت خارجه آمریکا به پکن هشدار داد در صورت کمک به مسکو این کشور را مورد تحریم قرار خواهد داد.
در جبهه روسیه هم، همانطور که شواهد دلالت می‌کند و اشاره شد هیچگونه نشانه‌ای از کوتاه آمدن و عقب‌نشینی برای فرو نشاندن درگیری‌های نظامی مشاهده نمی‌شود. به این ترتیب، احتمال این که درگیری در سال ۲۰۲۳ به پایان برسد بعید به نظر می‌رسد مگر این که تحولی خاص و تا حدودی غیر قابل پیش بینی رخ دهد یا یکی از دو طرف متوجه بشوند در جبهه جنگ دستاوردی نخواهند داشت.
کد مطلب: 185751
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *