۰
سه شنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۲۲

برقراری صلح پایدار در یمن نزدیک است؟

سیف‌الرضا شهابی
برقراری صلح پایدار در یمن نزدیک است؟
دوم آوریل اولین سالگرد برقراری آتش بس بین حکومت یمن و عربستان است؛ آتش بسی که سبب توقف حملات از مرزهای یمن و توقف حملات هوایی حاصل آن است.
در سال قبل در چنین روزی دو طرف درگیری نظامی و خونین به این نتیجه رسیدند با برخوردهای نظامی به نتیجه مطلوب دست پیدا نخواهند کرد جز این که از یک سو، عربستان دچار آسیب‌های اقتصادی و اعتباری بشود و از دیگر سو، یمن گرفتار افزایش تلفات جانی و انسانی و  تخریب شهرها و قحطی و... بشود و از چاله به چاه فقر سقوط کند. در دوران جنگ سرد یمن به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شد و حکومت‌های هر کدام متمایل به یکی از دو قطب دوران جنگ سرد قرار داشتند. فروپاشی شوروی  فرصتی شد مجددا دو یمن به یک کشور واحد تبدیل شود.
یمن واحد که از سال ۱۹۹۰ شکل گرفت از نظر اقتصادی در جبهه کشورهای عقب نگهداشته شده جهان سومی قرار دارد تا جائیکه وقتی که شورای همکاری خلیج فارس به خاطر افزایش عمق استراتژیک تصمیم گرفت این کشور که حتی یک متر ساحل در خلیج فارس ندارد را به عضویت شورای مزبور در بیاورد به خاطر عقب افتادگی شدید اقتصادی عضویت را متوقف کرده بود تا با کمک اقتصادی به یمن تا حدودی توسعه اقتصادی پیدا کند.
بعد از آن که بهار عربی یا بهار آمریکایی از جغرافیای تونس و مصر خارج شد و به کشور یمن سرایت کرد مجددا این کشور به دو قسمت غیر رسمی تبدیل شد و جنگی خونین در گرفت و عربستان و تعدادی از کشورهای عربی متحد ریاض به یمن تحت نفوذ حوثی‌ها که صنعا پایتخت این کشور را در اختیار داشتند حمله کردند.
 بعد از چند سال جنگ و خونریزی و برادرکشی، بر اثر تلاش‌هایی که سازمان ملل در امور یمن انجام داد در سال گذشته دو طرف یمنی و عربستانی به این نتیجه رسیدند ادامه درگیری به نفع هیچکدام نیست و به آتش بسی شش ماهه رضایت دادند و خوشبختانه شش ماه تمدید شد و اکنون در آستانه ورود به سال دوم دو طرف متعهد شدند آتش بس را ادامه بدهند؛ بطوریکه آقای «هانس گروند برگ» نماینده سازمان ملل در امور یمن گفت «مهمترین مزیت آتش بس این است که فرصت را برای راه اندازی یک فرایند سیاسی فراگیر با هدف پایان دادن به درگیری به شیوه‌ای جامع و پایدار افزایش داده است.» وی در ادامه گفت: «اکنون بیش از هر زمان دیگری زمان گفت‌وگو، سازش و نشان دادن رهبری و اراده جدی برای دستیابی به صلح است.»
همانطوری که نماینده سازمان ملل پیش‌بینی کرد اکنون، زمینه بیش از هر زمان دیگر برای گفتگو و سازش فراهم است زیرا تهران و ریاض به سوی همزیستی مسالمت آمیز گام برداشتند و قطعا تجدید رابطه این دو کشور بر ژئوپلیتیک منطقه تاثیر خواهد گذاشت و سایه رابطه خوب ایران و عربستان بر یمن گسترده خواهد شد بطوریکه رئیس جمهور ایران در پیام به «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان اعلام کرد: «رهبران کشورهای اسلامی باید در این ماه مبارک با تکیه بر تعالیم قرآن و پایبندی به معنویت‌های این ماه پر خیر و برکت، وحدت و یکپارچگی امت اسلامی را محقق کنند.»
اگر چه حوثی‌ها خود را مستقل از ایران در تصمیم گیری می‌دانند حتی اگر این ادعا واقعیت داشته باشد نمی‌توان تاثیر مثبت رابطه حسنه تهران - ریاض بر یمن را از نظر دور نگه داشت. براین اساس استقرار صلحی پایدار در یمن دور از انتظار نمی‌تواند باشد.
 
کد مطلب: 193063
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *