۰
دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۰۷

شبي دوست داشتني با تئاتر "ديكتاتور عاشق"

زهرا علي اكبري
در روزهاي گرم تابستان و هياهوي تنگناي اقتصادي كه اميد به رنگ باخته ترين عنصر زندگي تبديل شده است به پيشنهاد دوستان ، براي تغيير حال و هوا و ساعاتي چند در كنار هم بودن، تماشاي تئاتر " ديكتاتور عاشق" را انتخاب كرديم.
شبي دوست داشتني با تئاتر "ديكتاتور عاشق"
در روزهاي گرم تابستان و هياهوي تنگناي اقتصادي كه اميد به رنگ باخته ترين عنصر زندگي تبديل شده است به پيشنهاد دوستان ، براي تغيير حال و هوا و ساعاتي چند در كنار هم بودن،  تماشاي تئاتر " ديكتاتور عاشق" را  انتخاب كرديم. تئاتري سراسر مفرح و پرفهم كه مي تواند در اين وا اسفاي جريانات اقتصادي و سياسي براي محدود زماني هم كه شده آدمي را ازفضاي بيرون سالن نمايش رها كند. نمایش کمدی «دیکتاتور عاشق» از اول مردادماه هر شب در سالن تئاتر مستقل تهران به روی صحنه  رفته است. اصغر خلیلی کارگردان این نمایش پیش از این «نمایش‌های راپورت های شبانه»، «دولت ضعیفه» را به روی صحنه برده بود و سوسن پرور، علیرضا زمانی‌نسب، غزاله جزایری، حمیدرضا کاظمی‌پور، حامد نظامی اصل ، محمد حسین سیاهپوش، آرمان آشتیان، فاطمه مردانی، عارفه معماریان حسین سپهرنژاد، مجتبی مجیدی، نیما اولیایی در این نمایش به عنوان بازیگر نقش‌آفرینی می‌کنند.
در خلاصه داستان این نمایش آمده: در روزهای پایانی جنگ جهانی دوم یک گروه ارکستر از اردوگاه آشویتس به مخفیگاه فوق سری آدولف هیتلر اعزام می‌شوند تا در جشن ازدواج پیشوای آلمان و معشوقه‌اش اوا براون موسیقی بنوازند که با اجرای عملیات عجیبی  روبرو می‌شوند.
با وجود آنکه امروز، آدولف هیتلر را مظهر شرّ مطلق می دانند، او زندگی عاشقانه ای را نیز سپری کرد. او در طول زندگی خود، به چندین زن علاقه مند شد . البتّه، مشهورترین این زنان، معشوقه طولانی مدّت او، که به سختی یک روز هم همسر او شناخته می شد، اوا براون بود. او نیز مدّت کوتاهی پس از عروسی و خودکشی آدولف، خود نیز خودکشی کرد. امّا، او تنها یکی از زنان حاضر در زندگی آدولف هیتلر بود (البته برخي از مورخان خودكشي اوابراون را همزمان با خودكشي هيتلر مي دانند).
يكي از جذابيت هاي بي بديل تئاتر ،زندگي واقعي بر روي صحنه نمايش است كه هرچه از حس و حال اجراي واقعي بازيگران گفته شود ، بازهم جا براي توصيف و سخنوريِ مخاطب مي گذارد و تئاتر هميشه در كنار ديگر حوزه هاي هنري همچون موسيقي ، سينما و... براي بيننده خود همراه با انرژي و هم ذات پنداري بوده است.
تئاتر ديكتاتور عاشق به خوبي توانسته بود با محوريت طنز و حقيقت نگري ، همزمان با پرداختن به بخشي از تاريخ ، جلوه هاي هنر و زندگي را درهم بياميزد و بيننده را راضي به تماشاي ماجرا كند. بايد پذيرفت كه يكي از سخت ترين مراحل كاري در هنر نمايشي اين است كه كارگردان و طراحانِ متن نمايش بخواهند در چند بعد مانند طنز، حقيقت ،تاريخ و... ، مسائل اجتماعي ، اقتصادي و سياسي  را پرداخت و هنرگري كنند و دارندگان تئاتر ديكتاتور عاشق توانسته اند به شكلي مطلوب و تماشا پسند،  ابعاد هنر را در صحنه ي نمايش ميزان كنند.
بي گمان براي همگاني تر شدن عناصر هنر در جامعه مي توان از نظام آموزشي كشور شروع كرد و با برنامه ريزي هاي هدفمند و مثمر ثمر ،  تئاتر و موسيقي و نقاشي و...را به محيط مدارس وارد كرد تا دانش آموزان در كنار علم ومهارت آموزي به ابعاد هنر نيز توجه كنند و از آن  نشاط و شادي را كسب كنند. اگر امروز در جامه ايراني هنرهاي نمايشي كم طرفدار هستند و با متن جامعه فاصله دارند،  شايد بتوان آن را به عدم بسترسازي فرهنگي پيوند زد كه متاسفانه روز به روز هم بر اين فاصله افزوده مي شود.
ايرانِ امروز به حركت ، پويايي ، نشاط و شادي و همراهي نياز دارد و عجين شدن زندگي با حوزه هاي مختلف هنري مي تواند مولفه هاي جامعه ي پويا را مهيا كند.اميد كه روزي با ارائه كارهاي فاخر شاهد شكوه هنرهاي نمايشي در بين مردم باشيم.
علاقه‌مندان به تماشای نمایش «دیکتاتور عاشق» تا یکم شهریور می‌توانند هر شب ساعت ۱۹ به تئاتر مستقل مراجعه کنند.
 
کد مطلب: 92630
برچسب ها: زهرا علی اکبری
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *