۰
يکشنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۵۰
کاخ سفيد تل آويو را تحت فشار گذاشته است

تقلا برای فريز آتش

ايران به گسترده‌ترين شکل ممکن سرزمين اشغالي را هدف قرار داد تا عنوان بزرگ حمله پهپادي را به نام خود ثبت کرده باشد.اقدام تنبيهي ايران با عنوان «وعده صادق» در حقيقت يک اقدام چندلايه در مواجهه با حمله رژيم صهيونيستي به کنسولگري ايران و شهادت جمعي از مستشاران نظامي ايران بود.
تقلا برای فريز آتش
گروه بينالملل - علي ودايع: ايران به گسترده‌ترين شکل ممکن سرزمين اشغالي را هدف قرار داد تا عنوان بزرگ حمله پهپادي را به نام خود ثبت کرده باشد.اقدام تنبيهي ايران با عنوان «وعده صادق» در حقيقت يک اقدام چندلايه در مواجهه با حمله رژيم صهيونيستي به کنسولگري ايران و شهادت جمعي از مستشاران نظامي ايران بود.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،وعده صادق براي ايران و جريان مقاومت دستاوردهاي چندگانه در راستاي بازدارندگي و بازتعريف پرستيژنظامي تهران داشته است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در اطلاعيه‌اي از انهدام اهداف نظامي مهم ارتش رژيم صهيونيستي در سرزمين‌هاي اشغالي خبر داد و ضمن هشدار به آمريکا نسبت به هرگونه پشتيباني و مشارکت در ضربه به منافع ايران، تاکيد کرد: تهديد آمريکا و رژيم صهيونيستي عليه منافع ايران از مبدا هر کشوري، پاسخ متقابل و متناسب به منشأ تهديد را به دنبال خواهد داشت.
تهران رسما گفته که عمليات به پايان رسيده است اما نوع واکنش و تلافي جويي رژيم صهيونيستي هنوز مشخص نيست. آيا اسرائيل دست به حمله عليه مواضع ايران مي‌زند يا با يک پروپاگانداي «پيروزي استراتژيک» ماجرا فعلا تمام مي‌شود؟!
نکته پنهان در تمام موضع‌گيري‌ها تلاش آمريکا براي کنترل و فريز سطح تنش در خاورميانه بوده است. واشنگتن مي‌داند که «بنيامين نتانياهو» نخست وزير صهيونيستي براي مصرف داخلي و تقابل با اپوزيسيون اسرائيل اقدام به تشديد سطح تنش با تهران کرده است ؛ وضعيتي خطرناک که پاي آمريکا را به جنگ مستقيم با ايران و جبهه مقاومت مي‌کشاند.
مخالفت بايدن با تلافي جويي نتانياهو
شبکه ان‌بي‌سي نيوز به نقل از منابع آگاه مي‌نويسد؛ «جو بايدن» رئيس‌جمهور آمريکا به صورت خصوصي از اينکه «بنيامين نتانياهو» نخست‌وزير اسرائيل تلاش مي‌کند پاي واشنگتن را به درگيري گسترده‌تر در منطقه باز کند، ابراز نگراني کرده است.اين رسانه همچنين به نقل از يک مقام دولت آمريکا خبر داده کاخ سفيد معتقد است که اسرائيلي‌ها به دنبال جنگ گسترده‌تر و يا جنگ مستقيم با ايران نيستند اما مقام‌هاي آمريکايي نمي‌توانند در اين‌باره مطمئن باشند.
طبق روايت ان‌بي‌سي نيوز، مقام‌هاي آمريکايي به صورت خصوصي از تصميم رژيم صهيونيستي براي حمله به ساختمان کنسولي ايران ابراز نااميدي کرده‌اند.يک مقام دولت آمريکا مي‌گويد: «من فکر نمي‌کنم آن‌ها راهبردي در اين موضوع داشتند. اسرائيلي‌ها هميشه بهترين تصميمات راهبردي را اتخاذ نمي‌کنند.»
مقام‌هاي ارشد در پنتاگون نيز به صورت خصوصي از زمان‌بندي حمله به دمشق ابراز نااميد کرده‌اند چراکه اين حمله خطر «تشديد فاجعه‌بار» تنش را در پي داشته است.
بنا به گزارش سي ان ان ، يک مقام دولت آمريکا مي‌گويد رئيس‌جمهوري اين کشور در تماس تلفني بامداد يکشنبه با «بنيامين نتانياهو» نخست‌وزير اسرائيل، گفته ايالات متحده در هيچ عمليات هجومي عليه ايران مشارکت نخواهد کرد. البته بايدن گفته که «حملات بي‌سابقه ايران و نايبان آن در يمن، سوريه و عراق عليه تاسيسات نظامي اسرائيل را به‌شدت محکوم مي‌کنم».
وبگاه آمريکايي آکسيوس هم به نقل از يک مقام کاخ سفيد خبر داده بايدن به نتانياهو گفته واشنگتن مخالف هرگونه حمله اسرائيل به ايران است.
از سوي ديگر،«جان کربي» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردي شوراي امنيت ملي گفت که ي رئيس جمهوري آمريکا «بر اين باور نيست که حملات ايران متضمن گسترش دامنه جنگ باشد.» او در گفت‌وگويي با شبکه سي‌ان‌ان درباره پيامدهاي حمله ايران به نقاطي در اراضي اشغالي گفت که احتمال درگرفتن جنگي گسترده‌تر «گريزناپذير نيست.»
کربي در پاسخ به درخواست توضيح درباره برخي گزارش‌ها که بايدن به «بنيامين نتانياهو» نخست‌وزير رژيم صهيونيستي هشدار داده  است که آمريکا در حملات تلافي‌جويانه احتمالي رژيم صهيونيستي عليه ايران مشارکت نخواهد کرد، آن را رد نکرد اما گفت: «رئيس جمهوري مي‌خواست يک موفقيت نظامي فوق‌العاده را به نخست‌وزير تبريک بگويد. نخست‌وزير بسيار قدردان حمايتي بود که رئيس‌جمهور ارائه کرده بود و بايدن روشن ساخت که ما دفاع اسراييل از خود را جدي مي‌گيريم.»
تاکيد واشنگتن بر اجتناب
از درگيري با تهران
«لويد آستين» وزير دفاع آمريکا روز يکشنبه و در بيانيه‌اي مدعي شد نيروهاي آمريکايي در منطقه شماري از پهپادها و موشک‌هايي را که از ايران، عراق، سوريه و يمن به سمت سرزمين‌هاي شليک شده بودند، رهگيري کرده است. آستين بدون اشاره به حمله تروريستي رژيم صهيونيستي به ساختمان کنسولي ايران در دمشق، «حملات بي‌پروا و بي‌سابقه ايران و نيروهاي نيابتي آن» را محکوم کرده و از ايران خواسته فورا اين حملات از جمله از جانب نيروهاي مقاومت منطقه را متوقف و در منطقه تنش‌زدايي کند.
وزير دفاع آمريکا در ادامه گفته آمريکا به دنبال درگيري با ايران نيست اما «در محافظت از نيروهاي آمريکايي و حمايت از دفاع اسرائيل ترديد نخواهد کرد».
در همين حال، يک مقام ارشد پنتاگون نيز گفته تيم امنيتي بايدن در همکاري با شرکاي منطقه‌اي خود براي جلوگيري از تشديد تنش‌ها در منطقه اقدام خواهد کرد.
وزيرامورخارجه آمريکا هم مواضعي مشابه پنتاگون اتخاذ کرد. «آنتوني بلينکن» با انتشار بيانيه‌اي تاکيد کرد که واشنگتن با شديدترين لحن حمله ايران را محکوم مي‌کند. وي افزود: اگرچه ما به دنبال تشديد تنش (با ايران) نيستيم، به حمايت از دفاع اسرائيل ادامه خواهيم داد و همان‌طور که رئيس‌جمهور تصريح کرد، از پرسنل ايالات متحده دفاع خواهيم کرد.
وزير امورخارجه آمريکا همچنين تصريح کرد: من در ساعات و روزهاي آينده با متحدان و شرکاي ايالات متحده در منطقه و سراسر جهان مشورت خواهم کرد.
لاپوشاني تل آويو
رسانه‌هاي اسرائيلي و مقامات رژيم اشغالگر مدام تاکيد دارند که علي رغم نشانه‌هاي نقطه زني ايران ، تهران به موفقيتي دست نيافته است. «يوآو گالانت» در تکاپو براي کوچک جلوه دادن اين حمله مدعي شد: «مهار حمله چشمگير و خسارات وارده «جزئي» بود. ما هوشيار و براي هر سناريويي آماده هستيم.»
گالانت ادامه داد: «رويارويي هنوز تمام نشده است و بايد هوشيار باشيم.»
«ايتامار بن گوير» وزير تندرو امنيت داخلي رژيم صهيونيستي نيز مدعي دفع حمله ايران شد ؛ البته او مدعي شد که «تل‌آويو بايد پاسخ قاطعي به حمله ايران بدهد.»
 در اين ميان و به موازات درگيري داخلي سرزمين اشغالي ، اپوزيسيون اسرائيل مي‌گويد که در شرايطي که جنگ غزه کماکان ادامه دارد ؛ ادامه تنش يا جنگ مستقيم با تهران براي آنها گران تمام خواهد. يوسي کوهن ، رئيس سابق موساد هم نگران خدشه دار شدن رابطه استراتژيک آمريکا و اسرائيل در ميان تنش با ايران است.
احتمال لغو گزينه تلافي جويي
روزنامه نيويورک تايمز مي‌نويسد که کابينه جنگ رژيم صهيونيستي تشکيل جلسه خواهد داد تا درباره نحوه «پاسخ اسرائيل به حمله ايران» گفت‌وگو و رايزني کنند.برخي مقامات اسرائيلي گفته اند ؛ يکي از پاسخ‌هاي احتمالي مبني بر «حمله تلافي‌جويانه‌ عليه ايران» که برخي از اعضاي کابينه جنگ پيشنهاد داده‌ بودند، پس از تماس تلفني نخست‌وزير رژيم صهيونيستي و رئيس‌جمهوري آمريکا لغو شده است.
نگراني عمده برخي مقامات صهيونيستي «ايجاد نشدن خسارت عمده» و فشار کاخ سفيد است. به نوشته نيويورک تايمز، آمريکا مي‌گويد ؛ آنچه «دفاع موفقيت‌آميز» در قبال حملات هوايي ايران عنوان شده، به خودي خود، يک «پيروزي راهبردي» بزرگ محسوب مي‌شود که نيازي به اقدامات تلافي‌جويانه بيشتر ندارد.
مشخص نيست که «بنيامين نتانياهو» نخست‌وزير رژيم صهيونيستي و کابينه جنگ طلب او کار را همين‌جا تمام کنند اما نکته اينجاست که پلن‌هاي بعدي تهران در صورت تلافي جويي باتوجه به حجم عمليات وعده صادق براي اسرائيل و آمريکا مي‌تواند گران تمام شود. بايد منتظر ماند و ديد.
کد مطلب: 214639
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *