۰
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۵
آمريکايی ها دچار ناخرسندی شديد اقتصادی شده‌اند

مخمصه هزينه‌های جنگ در اوکراين و غزه

کمک‌هاي مالي هنگفت آمريکا به جنگ در اوکراين و جنگ در غزه به يک دردسر براي کاخ‌سفيد تبديل شده‌است. براساس نظرسنجي موسسه «ميشل‌راس» وابسته به دانشگاه ميشيگان که در روزنامه «فايننشال تايمز» منتشر شد ؛ 48 درصد از راي‌دهندگان آمريکايي معتقدند که ايالات متحده مبالغ زيادي را براي کمک‌هاي نظامي و مالي به اوکراين براي جنگ با روسيه هزينه مي‌کند
مخمصه هزينه‌های جنگ در اوکراين و غزه
گروه بينالملل - علي ودايع: کمک‌هاي مالي هنگفت آمريکا به جنگ در اوکراين و جنگ در غزه به يک دردسر براي کاخ‌سفيد تبديل شده‌است. براساس نظرسنجي موسسه «ميشل‌راس» وابسته به دانشگاه ميشيگان که در روزنامه «فايننشال تايمز» منتشر شد ؛ 48 درصد از راي‌دهندگان آمريکايي معتقدند که ايالات متحده مبالغ زيادي را براي کمک‌هاي نظامي و مالي به اوکراين براي جنگ با روسيه هزينه مي‌کند.جالب اينجاست که اين رقم درباره اسرائيل به 40 درصد رسيده‌است. نارضايتي از جنگ در اوکراين ميان جمهوري‌خواهان 65 درصد است و تنها 32 درصد دموکرات‌ها ديدگاه مشترکي دارند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،نتايج اين نظرسنجي که يکشنبه منتشر شد، همچنين نشان مي‌دهد که 27 درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند که واشنگتن «به ميزان مناسبي» خرج مي‌کند و 11 درصد هم گفتند که ايالات متحده به اندازه کافي هزينه نمي‌کند.
دغدغه تورم و نارضايتي اقتصادي
همزمان ، نشريه آمريکايي سي‌بي‌اس نيوز با ارائه نتايج يک نظرسنجي تاکيد کرد ،«امروزه آمريکايي‌هاي بيشتري مي‌گويند که استاندارد زندگي آنها در مقايسه با والدينشان، بدتر شده است. اين افراد گروه‌هاي سني دهه شصت تا دهه هشتاد ميلادي و پس از آن هستند. مساله اينجاست که ذهنت منفي آمريکايي‌ها درباره شرايط اقتصادي برخلاف تصور سنتي روياي ايالات‌متحده رو به پيشرفت است.
طبق اين گزارش بسياري از آمريکايي‌ها مي‌گويند که مشکلات اقتصادي ناشي از همه‌گيري از مشکلات مالي در چندين دهه گذشته يعني حتي از سقوط و رکود بزرگ سال‌هاي 2009-2008، دوره‌هاي رکود در دهه‌هاي 90 و 80 و بحران تورم و کمبود گاز در دهه 1970 نيز بيشتر و
آزاردهنده‌تر بوده است.
براي ماه‌ها، آمارهاي کلان در آمريکا مانند رشد اشتغال، توليد ناخالص داخلي و حتي نرخ تورم اغلب نشانه‌هايي از قدرت يا بهبود را نشان داده‌اند. اما آمريکايي‌ها مي‌گويند با وجود اين آمار تجربه شخصي خوبي از بهبودي اوضاع اقتصادي ندارند.
درنگاه سنتي آمريکايي‌ها رئيس‌جمهوري ايالات‌متحده بايد توانايي سامان‌دهي وضعيت اقتصادي را داشته باشد اما عملکرد «جو بايدن» چنگي به دل نمي‌زند.  ديدگاه‌ آمريکايي‌ها نسبت به اقتصاد کشورشان به طور کلي منفي است و تورم همچنان مهمترين دليلي است که به عنوان عامل شرايط بد اقتصادي ايالات متحده مطرح مي‌شود.» مساله بنيادين براي رئيس‌جمهوري دموکرات آمريکا اين است که انتخابات الکترال در پيش است و جمهوري‌خواهان در حال پرکردن توپ‌هاي جنگي هستند. در نظرسنجي تازه‌اي که در مورخ 9 دسامبر 2023 برابر با 18 آذرماه 1402 توسط نشريه آمريکايي «وال استريت ژورنال» انجام شد، دريک راي گيري فرضي، دونالد ترامپ با 47 درصد آرا از جو بايدن با 43 درصد از آراي راي‌دهندگان، پيشتاز بود.
بنابر نتايج اين نظرسنجي، 53 درصد از راي‌دهندگان آمريکايي گفته بودند که سياست‌هاي دولت بايدن به آنها لطمه زده و دو سوم نيز وضعيت اقتصادي در دوران رياست جمهوري بايدن را «ضعيف» و نه «خوب» اعلام کردند.
«مايکل بوشين» (Michael Bocian) تحليلگر دموکرات در امور نظرسنجي‌ها دراين باره به فاکس نيوز گفت: راي‌دهندگان آمريکايي در حال حاضر به لحاظ اقتصادي در استرس و چالش قرار دارند.
وحشت دموکراتها از ضعف در ايالتهاي چرخشي
مساله حياتي اردوگاه خرها فراتر از عملکرد ضعيف اقتصادي بايدن است. برخي در حزب دموکرات در گوشي مي‌گويند که کارزار انتخاباتي آنها همانند يک «لاک‌پشت داراي زوال عقل» به شدت کند و آشفته است.
پولتيکو انگشت روي ايالت‌هاي چرخشي گذاشته و مي‌نويسد تيم بايدن در ايالت‌هاي «پنسيلوانيا»، «ويسکانسين»، «آريزونا»، «نوادا» و «جورجيا» که بسيار موردتوجه کارزارهاي انتخاباتي هستند، هنوز مديرتبليغاتي را معرفي نکرده و در مقايسه با رقابت‌هاي ترامپ در سال 2019 براي انتخاب مجدد به‌عنوان رئيس‌جمهوري، ماه‌ها از وي عقب است.تيم انتخاب مجدد ترامپ تا ما مه سال 2019 ميلادي 9 مدير منطقه‌اي را به‌همراه ديگر مديران ايالتي معرفي کرده بود.
کارزار انتخاباتي بايدن همچنين در تلاش‌هاي مشابهي براي انتخاب مجدد از باراک اوباما رئيس‌جمهوري اسبق آمريکا نيز عقب است. اوباما در اکتبر سال 2011 دستکم 15 دفتر منطقه‌اي باز کرده بود و به کارکنان دستکم 38 ايالت حقوق پرداخته بود.
تعلل بايدن
به نوشته پوليتيکو، مصاحبه با بيش از 12 نفر از مقامات دموکرات و کارشناسان علوم راهبردي اين حزب در ايالت‌هاي به‌اصطلاح «ميدان جنگ» در آمريکا- که بيشتر آنها خواستند نامشان فاش نشود- نشان داد که تعلل بايدن در معرفي کارمندان کارزارهاي انتخاباتي در اين ايالت‌هاي تاثيرگذار در انتخابات، وي را با چالش بيشتري در ايجاد پويايي در بين راي‌دهندگان کليدي از جمله لاتين تبارها و آمريکايي‌هاي آفريقايي‌تبار مواجه خواهد کرد.
آنها همچنين گفتند که تيم بايدن ايالت‌هاي در نوسان را بدون نقطه تماس مشخصي براي سازماندهي سفرها و توزيع منابع رها کرده است. اين درحاليست که روند برنامه‌اي حفاظت از راي‌دهندگان کُند و جذب نيروهاي ديگر درون ايالتي به‌تاخير افتاده است. از طرف ديگر ، نوع حمايت بايدن از جنگ غزه منجر به ريزش حمايت مسلمانان از وي شده‌است.
نگراني دموکرات‌ها، بازتاب تشويش بيشتري از سوي مقامات اين حزب درباره روند نسبتا کند کارزارهاي انتخاباتي و نتايج ضعيف نظرسنجي‌هاي بايدن در اين ايالت‌ها است. آنها همچنين به اختلافات درون حزبي درباره سرمايه‌گذاري اوليه با حضور ميداني در اين ايالت‌ها يا استفاده از آگهي‌ها و سازمان‌دهي‌هاي آنلاين اشاره مي‌کنند. چنين اختلاف و بحثي در بين حزب دموکرات در دوران همه‌گيري کرونا شدت گرفت، به‌طوري که مبارزات تبليغاتي شخصي عمدتا در بين دموکرات‌ها متوقف و عمليات سياسي با استفاده از توسعه ابزارهاي آنلاين بکار گرفته شد.
مقامات کارزار انتخاباتي بايدن مدعي‌اند که نگراني دموکرات‌ها افراطي است و آنها اقدامات کميته ملي دموکرات و احزاب ايالتي وابسته به دموکرات‌ها را ناديده مي‌گيرند؛ نهادهايي که به‌گفته مشاوران کارزارهاي انتخاباتي بايدن، بسيار قوي‌تر و داراي منابع بهتري نسبت به دوره‌هاي قبلي هستند.
در يک جمع‌بندي مي‌توان گفت که هزينه‌‌هاي سنگين جنگ در اوکراين و جنگ در غزه در شرايطي که احساس نارضايتي اقتصادي عميقي در ذهن آمريکايي‌ها ريشه‌دوانده ؛ به تصوير رئيس‌جمهوري داراي زوال‌عقل دامن مي‌زند. از طرف ديگر نارضايتي هم‌حزبي‌هاي دموکرات در قلب اردوگاه خرها بلبشويي ايجاد که شايد در نهايت «باراک اوباما» با کانديداي جايگزين نظير «هيلاري کلينتون» يا حتي «ميشل اوباما» ناچار به ترميم وضعيت شود.
کد مطلب: 207950
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *