۰
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۲۰
تلاش برای صدور قطعنامه عليه وعده‌ صادق شکست خورد

ناکامی اسرائيل درشورای امنيت

جلسه شوراي امنيت سازمان ملل با موضوع عمليات وعده صادق برگزار شد. اسرائيل با همراهي بريتانيا ، آمريکا و فرانسه تلاش کرد عليه ايران در شوراي امنيت صادر شود اما در نهايت راه به جايي نبرد.
ناکامی اسرائيل درشورای امنيت
گروه بينالملل - سميرا عبدالملکي: جلسه شوراي امنيت سازمان ملل با موضوع عمليات وعده صادق برگزار شد. اسرائيل با همراهي بريتانيا ، آمريکا و فرانسه تلاش کرد عليه ايران در شوراي امنيت صادر شود اما در نهايت راه به جايي نبرد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،«آنتونيو گوترش» دبيرکل سازمان ملل متحد در جلسه شوراي امنيت سازمان ملل با تأکيد بر اين نکته که «نه منطقه و نه جهان توان تحمل جنگ ديگري را ندارند» گفت: «اکنون وقت کاهش تنش، بي‌اثر کردن درگيري و خويشتنداري حداکثري است.»
گوترش گفت: «مردم منطقه با يک خطر واقعي روبرو هستند که نشان‌دهنده يک درگيري ويرانگر در مقياس وسيع است. زمان کاهش تنش، توقف تشديد و اعمال خويشتن‌داري حداکثري فرا رسيده است.صلح و امنيت منطقه‌اي و جهاني هر ساعت تضعيف مي‌شود و جهان نمي‌تواند جنگ‌هاي بيشتري را تحمل کند. ما موظف هستيم خشونت را در کرانه باختري متوقف کنيم، اوضاع را در لبنان آرام کنيم و کشتيراني ايمن را به درياي سرخ بازگردانيم.»
پس از سخنان آنتونيو گوترش دبيرکل سازمان ملل، سفير و نماينده گويان در شوراي امنيت سازمان ملل متحد بعنوان نخستين سخنران عضو شوراي امنيت سازمان ملل در اين نشست گفت: نه جهان و نه خاورميانه «نمي‌توانند جنگ ديگري را تحمل کنند» و مطمئناً غيرنظاميان بازهم بايد هزينه يک درگيري ديگر را بپردازند و «خشونت باعث خشونت مي‌شود.»
سفير و نماينده سيرالئون در سازمان ملل نيز به «مسير خطرناکي» که اکنون منطقه خاورميانه با آن مواجه است، که بسيار فراتر از مرزهاي منطقه را به خطر مي‌اندازد اشاره کرد. او «حملات تلافي جويانه» را که مطابق با حقوق بين‌الملل حقوق بشر نيست، محکوم کرد. نماينده سيرالئون خشونت را رد کرد و از تعهدات تازه براي حل و فصل مسالمت آميز اختلافات حمايت کرد. اين کشور خواستار استفاده کامل از دفاتر دبيرکل سازمان ملل براي کاهش تنش است.
سفير و نماينده اسلووني در سازمان ملل نيز در اين نشست شوراي امنيت در سخناني از تشديد تنش‌هاي اخير ابراز تاسف کرد و يادآور شد که همه کشورهاي عضو سازمان ملل متحد در قبال حقوق بين‌الملل حقوق بشر و ترويج صلح تعهدات يکساني دارند.
لفاظي تکراري آمريکا
«رابرت وود» نماينده آمريکا در اين جلسه نيز با تکرار اتهامات عليه ايران، گفت اين وظيفه شوراي امنيت است که اجازه ندهد اقدامات ايران بدون پاسخ بماند.او همچنين مدعي شد واشنگتن با مشورت با اعضاي شوراي امنيت، اقدامات اضافي براي پاسخگو کردن ايران در سازمان ملل انجام مي‌دهد.
وود مدعي است آمريکا به‌دنبال تشديد تنش نيست و اقدامات ايالات متحده «ماهيت صرفا دفاعي دارد».
هشدار الجزاير درباره سياست
دوگانه آمريکا
معاون نمايندگي الجزاير در سازمان ملل در اين نشست شوراي امنيت گفت: اقدام اسرائيل در حمله به کنسولگري ايران خودسرانه بود. اسرائيل کاري کرد که اوضاع منطقه به اينجا برسد.
نماينده الجزاير در جلسه شوراي امنيت سازمان ملل درباره پاسخ ايران به اسرائيل گفت: نسبت به سياست دوگانه (آمريکا) هشدار مي‌دهيم. سياست‌ها بايد براي همه يکسان باشد. نمي‌شود اول به خاک يک کشور حمله شود و با آرامش برخورد کنيم و وقتي پاسخ دادند نوع ديگر رفتار کنيم.
او تصريح کرد: ما بر سر دوراهي قرار داريم، يا بايد قوانين بين‌المللي را رعايت کنيم يا وارد هرج و مرج شويم. هرگونه حمله به رفح کاملاً غيرقابل قبول است و بايد از آن اجتناب کرد. معاون نمايندگي الجزاير در سازمان ملل ادامه داد: صلح و امنيت با توانمند ساختن مردم فلسطين براي استفاده از حقوق خود حاصل مي‌شود. خاورميانه شرايط حساسي را پشت سر مي‌گذارد که همه را ملزم به پيروي از قوانين بين‌المللي مي‌کند.
ناخرسندي شديد بريتانيا و فرانسه
نماينده فرانسه در شوراي امنيت نيز حمله تلافي‌جويانه «بي‌سابقه» ايران عليه اهدافي در سرزمين‌هاي اشغالي را محکوم کرد.
نماينده بريتانيا هم پاسخ ايران را محکوم کرد و مدعي شد اين اقدام جان‌هاي هزاران نفر را تهديد کرده است.
او مدعي شد که «ايران بار ديگر ثابت کرد که براي کاشت بذر هرج و مرج در منطقه تلاش مي‌کند». ديپلمات انگليسي همچنين مدعي شد لندن به دفاع از امنيت اسرائيل و شرکاي خود در منطقه از جمله اردن و عراق ادامه مي‌دهد.
انتقاد روسيه
از بي عمليشوراي امنيت
«واسيلي نبنزيا» سفير روسيه در سازمان ملل گفت زماني که به ساختمان کنسولي ايران در دمشق حمله شد، ما درباره محکوم‌نکردن آن در شوراي امنيت هشدار داده بوديم. او گفت اگر نمايندگي ديپلماتيک يک کشور غربي مورد حمله قرار مي‌گرفت، اوضاع متفاوت بود. نبنزيا با اشاره به اقدام تلافي‌جويانه ايران گفت آنچه روز گذشته به وقوع پيوست، نتيجه عدم اقدام شوراي امنيت در واکنش به حمله اسرائيل بود.
نماينده روسيه گفت سکوت در برابر علت بروز بحران، غير قابل قبول است.
نبنزيا گفت: آنچه امروز در شوراي امنيت شاهد آن هستيم، نمايش رياکاري و استانداردهاي دوگانه است و اين شرم‌آور است. او همچنين به اقدام تروريستي آمريکا در به شهادت رساندن سپهبد حاج «قاسم سليماني» اشاره کرد و گفت اين اقدام منطقه را در يک درگيري گسترده فرو برده است.
نگراني چين درباره تبعات جنگ غزه
نماينده چين در شوراي امنيت هم گفت طولاني‌شدن درگيري‌ها در غزه باعث تشديد بيشتر تنش در منطقه مي‌شود.
او گفت حمله رژيم صهيونيستي به کنسولگري ايران در دمشق، خطرناک و نقض قانون بين‌المللي بود.
ديپلمات چيني گفت از نظر ايران، اقدام نظامي پاسخي به حمله به کنسولگري اين کشور بود. او تاکيد کرد حمله رژيم صهيونيستي به کنسولگري ايران در دمشق نقض حاکميت ايران و سوريه بود.
هياهوي نماينده اسرائيل
«گيلعاد اردان» در اظهاراتي تند عليه جمهوري اسلامي گفت: «ايران حامي اصلي تروريسم در جهان، چهره واقعي خود را به عنوان بي‌ثبات‌کننده منطقه و جهان آشکار کرده است.» او با اشاره به فعاليت هسته‌اي ايران مدعي شد که تهران تنها چند هفته براي دستيابي به بمب اتمي نياز دارد. اين مقام رژيم اشغالگرقدس خواستار قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌هاي تروريستي و وضع تحريم‌هاي جديد عليه جمهوري‌اسلامي شد.
او گفت «حمله مستقيم ايران به اسرائيل، در نوع خود اولين بود».
ديپلمات صهيونيست همچنين مدعي شد ايران تجارت دريايي در جهان را تهديد مي‌کند.
دفاع نماينده ايران از حق دفاع
«اميرسعيد ايرواني» سفير ايران در سازمان ملل گفت رژيم اسرائيل منشور سازمان ملل را با حمله به کنسولگري ايران در دمشق تقض کرده است. او گفت نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران در چارچوب حق پاسخ، اهداف نظامي اسرائيلي را هدف قرار دادند و عمليات ايران در راستاي دفاع از خود صورت گرفت.
ايرواني گفت کشورهاي غربي به‌خصوص آميرکا از اسرائيل حماست و جنايت‌هاي آن از جمله هدف قرار دادن کنسولگري ايران در دمشق و نسل‌کشي مردم فلسطين در غزه را توجيه مي‌کنند.
ديپلمات ايراني از شوراي امنيت سازمان ملل نيز خواست اقدامات تروريستي غيرقابل توجيه رژيم صهيونيستي را محکوم کند.
ايرواني تاکيد کرد: پاسخ ما به اسرائيل براي محدود کردن هرگونه احتمال تشديد و جلوگيري از آسيب به غيرنظاميان، ضروري و متناسب بود.
نماينده ايران همچنين گفت تهران به دنبال درگيري با آمريکا نيست اما درباره دفاع از خود ترديد نخواهد کرد.
او گفت کشورهاي غربي که حق ايران در پاسخگويي به تجاوز را به چالش مي‌کشند، از جنايات نسل کشي اسرائيل حمايت مي‌کنند.
تاکيد سوريه بر مسئوليت اسرائيل
در گسترش تنش
«قصي الضحاک» نماينده سوريه در سازمان ملل گفت دمشق آمريکا و مقامات اشغالگران اسرائيلي را مسئول حملات رژيم صهيونيستي و تشديد تنش که امنيت منطقه را تهديد مي‌کند، مي‌داند.
او خواستار پايان حضور غيرقانوني نظاميان آمريکايي‌ در خاک سوريه و همچنين حمايت از سازمان‌هاي تروريستي شد.
 ديپلمات سوري گفت آنچه ايران روز گذشته انجام داد، اعمال صحيح حق دفاع از خود بود. الضحاک تاکيد کرد که زمان آن فرا رسيده که کشورهاي غربي در سياست مخرب خود تجديدنظر کنند و براي تحميل توقف فوري تجاوزات اسرائيل عليه مردم فلسطين پيش‌قدم شوند.
در نهايت جلسة شوراي امنيت که با اسم «وضعيت خاورميانه» براي بررسي اقدام شب گذشته ايران عليه رژيم صهيونيستي و به درخواست اين رژيم تشکيل شده بود بدون صدور هيچ بيانيه و قطعنامه‌اي
به کار خود پايان داد.
کد مطلب: 214691
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *