۰
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۳۸
پس‌لرزه‌های ترور رفیق پوتین ادامه دارد

خطر جنگ داخلی در اسلواکی

ترور نخست وزیر اسلواکی در میان انبوه خبرهای مرتبط با وضعیت وخیم جنگ اوکراین مورد توجه قرار گرفته است. پزشکان می‌گویند که «رابرت فیتسو» از سوءقصد جان سالم به در برده است اما شایعاتی هم درباره وخامت حال او وجود دارد. فراتر از همه اینها جامعه اسلواکی دچار شکاف بزرگ شده است.
خطر جنگ داخلی در اسلواکی

گروه بین‌الملل - مهدی یزدی: ترور نخست وزیر اسلواکی در میان انبوه خبرهای مرتبط با وضعیت وخیم جنگ اوکراین مورد توجه قرار گرفته است. پزشکان می‌گویند که «رابرت فیتسو» از سوءقصد جان سالم به در برده است اما شایعاتی هم درباره وخامت حال او وجود دارد. فراتر از همه اینها جامعه اسلواکی دچار شکاف بزرگ شده است.

به گزارش مردم سالاری آنلاین ،حدود شش ماه پیش بود که فیتسو با پیروزی در انتخابات پارلمانی اسلواکی توانست قدرت را در دست بگیرد. خبرگزاری رویترز در توصیف رابرت فیتسو و حزب چپگرای او را «پوپولیست، حامی روسیه و مخالف مواضع آمریکا و غرب در جنگ اوکراین» توصیف کردند.
چهارشنبه عصر، نخست وزیر اسلواکی در حال ترک جلسه دولتی در شهر هندلوا و مسیر خودرو ، مورد اصابت چند گلوله از فاصله نزدیک قرار گرفت. ویدئوی بعد از ترور نشان می‌دهد ؛ تیم امنیتی او در پشت نرده‌هایی که فیتسو قصد داشت مردم را ملاقات کند، افراد محافظ را مستقر نکرده بودند. در نزدیکی محل سوارشدن فیتسو هم خودروی آمبولانس برای موقعیت‌های بحرانی حضور نداشت.محافظان بعد از سوار کردن او به خودرویی معمولی، پیکر غرق به خونش را به محل دیگری برای انتقال به بیمارستان با هلیکوپتر بردند. برخی رسانه‌ها از اشتباه تیم محافظان او مانند ترور آبه نخست وزیر ژاپن می‌گویند و تاکید دارند افراد او نتوانستند هنگام حضورش در جمعیت، به خوبی از او محافظت کنند.
«رابرت کالینک» وزیر دفاع اسلواکی در یک کنفرانس مطبوعاتی در خارج از بیمارستان شهر بانسکا بیستریکا این کشور گفت که خطر مرگ رفع شده است اما نخست وزیر همچنان در بخش مراقبت‌های ویژه است. رسانه‌های محلی اسلواکی می‌گویند فیتسو از ناحیه شکم، دست و پا مورد اصابت 5 گلوله قرار گرفته است.فیتسو پس از اصابت چند گلوله دچار «پُلی تروما» یا تحمل آسیب‌های جدی در چند نقطه بدن شده است.
چهره حامی روسیه
رابرت فیتسو از سال ۱۹۹۹ به‌عنوان رهبر حزب سوسیال دموکرات اسلواکی معرفی شد. او پیش از اینکه نخست‌وزیر شود، یک نماینده پارلمان بود. رابرت فیتسو در مبارزات انتخاباتی اخیر خود اعلام کرده بود که در صورت بازگشت به قدرت، به حمایت نظامی اسلواکی از اوکراین پایان می‌دهد. او در دو مقطع زمانی (۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸) نخست‌وزیر اسلواکی بود.
رابرت فیتسو، نخست وزیر اسلواکی، پس از انتخابات سپتامبر گذشته، در راس یک دولت ائتلافی پوپولیستی-ناسیونالیستی، به قدرت رسید. آنچه او را یکبار دیگر به قدرت رساند شعارهایش علیه رساندن کمک نظامی به اوکراین بود. فیتسو که متولد سال ۱۹۶۴ است، از مخالفان دولت زلنسکی به حساب می‌آید و روابط نزدیکی با پوتین دارد. رئیس جمهوری روسیه روز چهارشنبه با ارسال نامه ای ، ضمن محکومیت شدید الحن ترور نخست وزیر اسلواکی نوشت که فیتسو فردی «قدرتمند و شجاع» است.
او با روزنامه‌نگاران سر لج داشت. آنها هم از حمله به فیتسو کم نمی‌گذاشتند. آنها حداقل دوبار در مورد روابط خارج از ازدواج فیتسو در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۳ جنجال به راه انداختند.
هشدار جنگ داخلی
گفته شده که عامل ترور فردی ۷۱ ساله به نام «یورای سینتولا» است که گرایش‌های ضدمهاجرتی دارد. این فرد ظاهرا از طرفداران یک گروه شبه نظامی حامی روسیه بوده و از اخراج مهاجران غیراروپایی از اسلواکی استقبال می‌کرده است.
ساعاتی پس از این ترور هولناک، ماتوش شوتاج اشتوک، وزیر کشور اسلواکی با اشاره به اینکه عامل این حمله در بازداشت است هشدار داد که این کشور به دلیل تنش‌های سیاسی در آستانه یک جنگ داخلی قرار دارد. او همچنین در ادامه گفت: «متاسفانه این روزها چنین اظهارنظرهای نفرت‌انگیزی در شبکه‌های اجتماعی از سوی کاربران مطرح می‌شود که نتیجه آن‌را در چنین اقداماتی می‌بینیم. پس باید فورا به این گونه اقدامات و رفتارها خاتمه دهیم.»
این نخستین بار نیست که اسلواکی با خشونت سیاسی مواجه می‌شود. شش سال پیش این کشور با ترور «یان کوچیاک» خبرنگاری که به خاطر تحقیقاتش در زمینه ارتباط بین شخصیت‌های سیاسی و جرائم سازمان‌یافته به قتل رسید، با شوک رو به رو شد.
اسلواکی که دارای ۵.۵ میلیون نفر جمعیت است، در سال ۱۹۹۳ بعد از فروپاشی چکسلواکی و تبدیل آن به دو کشور (چک و اسلواکی)، ایجاد شد. دولت کنونی اسلواکی از ابتدای جنگ اوکراین، ضمن پیوستن به تحریم‌ها علیه روسیه، حمایت‌های تسلیحاتی از اوکراین را در دستور کار قرار داده بود که روی کار آمدن فیتسو این زنجیره را شکست و همان چیزی که غربیها از آن می‌ترسیدند اتفاق افتاد.
کد مطلب: 216202
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *