۰
سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۹
انتخابات اعضاي هيئت رئيسه دائم مجلس برگزار شد

پزشکيان و مطهري از ليست اميد؛ نواب رئيس مجلس

پيش‌بيني‌ها اينبار درست از آب درآمد و هيئت رئيسه موقت تغييرات اساسي کرد. بعد از تاييد همه اعتبارنامه‌هاي نمايندگان، امروز در صحن علني مجلس، ترکيب هيئت رئيسه مشخص شد و اينبار پيروزي بزرگي نصيب فراکسيون اميد شد. گرچه کرسي رياست مجلس به فراکسيون ولايت (اصولگرايان) رسيد اما دو نائب رئيس انتخاب شده توسط نمايندگان، هر دو از ليست اميد هستند.
پزشکيان و مطهري از ليست اميد؛ نواب رئيس مجلس

پيش‌بيني‌ها اينبار درست از آب درآمد و هيئت رئيسه موقت تغييرات اساسي کرد. بعد از تاييد همه اعتبارنامه‌هاي نمايندگان، امروز در صحن علني مجلس، ترکيب هيئت رئيسه مشخص شد و اينبار پيروزي بزرگي نصيب فراکسيون اميد شد. گرچه کرسي رياست مجلس به فراکسيون ولايت (اصولگرايان) رسيد اما دو نائب رئيس انتخاب شده توسط نمايندگان، هر دو از ليست اميد هستند.

به گزارش پایگاه خبری فریادگر، امروز  روزي بود که ورق به فال نيک براي فراکسيون اميد برگشت. اميدي که در انتخابات هيئت رئيسه موقت تنها 3 کرسي به دست آورده بود، اينبار توانست هفت کرسي را به دست آورد (با احتساب علي لاريجاني که از نماينده ليست اميد بود).

نائب رئيسي به اميد رسيد

انتخابات هيئت رييسه دائم مجلس دهم در حالي برگزار شد که علي لاريجاني با قاطعيت آرا توانست رياست مجلس را در دست گيرد. گرچه مصطفي کواکبيان نيز نامزد کرسي رياست بود اما در ميانه‌هاي راي‌گيري منصرف شد اما لاريجاني نتوانست آن را بپذيرد و راي‌گيري با دو نامزد ادامه پيدا کرد. انتخاب دو نايب رييس مجلس از فراکسيون اميد مجلس شوراي اسلامي ‌از نکات قابل توجه جلسه امروز بود طوري که آراي اين افراد نشان مي‌داد که اعضاي فراکسيون ولايت مجلس هم به اين دو نفر راي داده اند، مسعود پزشکيان و علي مطهري توانستند کرسي نايب رييسي مجلس دهم را براي سال نخست به دست آورند، اين در حالي بود که محمد دهقان در هيات رييسه موقت، نايب دوم رئيس مجلس شده بود.

تغييرات هيات رييسه موقت به همين جا منتهي نشد در ادامه دو عضو دبير هيات رييسه مجلس تغيير کردند، در هيات رييسه موقت مجلس غلامرضا کاتب، امير‌حسين قاضي‌زاده، اکبر رنجبرزاده، احمد اميرآبادي، عبدالکريم حسين‌زاده و ناصر موسوي لارگاني عضو بودند ولي در هيات رييسه دائم دو تغيير ايجاد شد و محمد علي وکيلي و علي‌اصغر يوسف‌نژاد جاي ناصر موسوي لارگاني و عبدالکريم حسين زاده را گرفتند. ناظران مجلس نيز بدون تغيير ماندند و همان سه نفري که در هيات رييسه موقت انتخاب شدند در هيات رييسه دائم نيز ماندگار شدند. محمد قسيم عثماني، بهروز نعمتي و محمد آشوري ناظرين هيات رييسه شدند. با اين حساب از 12 کرسي هيئت رئيسه، 5 نفر از فراکسيون اميد به ترکيب هيئت رئيسه راه يافته‌اند‌ و اگر بخواهيم ليستي حساب کنيم، 7 نفر از ليست اميد در قامت اعضاي هيئت رئيسه ظاهر شده‌اند.

نکته قابل توجه اين است که هر دو نائب رئيسي به فراکسيون اميد رسيده است. بعد از رياست مجلس، نواب رئيس از مهمترين کرسي‌هاي مجلس به حساب مي‌آيد. در ترکيب هيئت رئيسه موقت، محمد دهقان که يکي از اعضاي جبهه پايداري است، توانست به عنوان نائب رئيس دوم راي بياورد و علي ‌مطهري با اختلاف 4 راي در جايگاه سوم قرار گرفت. اما  با يک تغيير اساسي، مطهري با همان تعداد راي توانست جايگاه نائب رئيسي دوم را به دست آورد و محمد دهقان حتي نتوانست سوم شود بلکه بعد از حاجي بابايي قرار گرفت. او که پيشتر در مصاحبه‌اش گفته بود: «ضمن احترامي ‌که براي همه گروه‌هاي سياسي کشور قائل هستم اما بايد به کساني که بنده را عضو جبهه پايداري مي‌دانند، بگويم اگر زحمت يک سرچ ساده در اينترنت را بکشند و سوابق سياسي بنده را مطالعه کنند مي‌فهمند که هيچ ارتباطي با جبهه پايداري ندارم. اين حرف‌ها از روي بي‌اطلاعي و ناآگاهي اين افراد از عالم سياست است.» اما به نظر مي‌رسد اين سرچ‌ها چندان به نفعش تمام نشده و حتي باعث شده 18 نفر، رايشان را از او برگردانند!

طبق قوانين دموکراسي بايد به اين انتخاب احترام بگذاريم

 

جهانبخش محبي‌نيا مي‌گويد ‌هيات رئيسه مجلس دهم نياز به مراقبت بيشتري دارد، اصل بي‌طرفي و بيان گرايش‌ها بايد رعايت شود و در اين بين هم رئيس و هم اعضاي ‌هيات رئيسه بايد مراقب باشند. محبي‌نيا نماينده مجلس دهم در خصوص ‌هيات رئيسه انتخابي دائم به نامه نيوز گفته است: ‌هيات رئيسه يک ميانگين از گرايش و نگرش‌ها بايد باشد، البته در برخي از مواقع استثنا هم وجود دارد. وي ادامه داد: انتخاب نمايندگان و اعضاي ‌هيات رئيسه محترم است، اين افراد جزو نخبگان ملت هستند و براساس شناخت و عوامل ديگر يک جمع 12 نفره را تشکيل مي‌دهند.

عضو ‌هيات رئيسه مجلس هشتم با بيان اينکه طبق قوانين دموکراسي بايد به اين انتخاب احترام بگذاريم ، خاطرنشان کرد: طبق قوانين و قراردادهاي قانوني و اصل دموکراسي بايد ‌هيات رئيسه انتخاب شده را همه بپذيرند و مورد احترام قرار دهند. نماينده مجالس پنجم،ششم، هفتم،هشتم و دهم با اشاره به اينکه هيات رئيسه انتخابي يک ترکيب مختلف و متفاوتي است، تصريح کرد: هر دو نواب رئيس از جغرافياي اميد انتخاب شده و به نوعي به آنان عنايت شده است. البته همين نظر نسبت به ساير اعضاي فراکسيون‌ها وجود دارد و فرقي به جريان‌ آنها ندارد. به شرط اينکه گرايش‌ها به عنوان شرط کافي عمل کنند.

انتخاب 2 نايب رييس قدرت لابي‌گري فراکسيون اميد را نشان داد

سهيلا جلودار زاده نماينده مردم تهران در مجلس دهم نيز با اشاره به انتخاب علي مطهري به عنوان نايب رئيس در مجلس دهم گفت: ما فکر مي‌کرديم در جريان راي‌گيري هيات رئيسه دائم او به کرسي نايب رييسي تکيه بزند. عضو فراکسيون اميد خاطر نشان کرد: اينکه هر دو نايب رئيس مجلس از فراکسيون اميد است، اتفاق خوبي است به ويژه جايگزيني آقاي مطهري به جاي دهقان. نماينده دوره‌هاي پنجم و ششم ادامه داد: رسيدن آقايان پزشکيان و مطهري به نايب رئيسي حاصل رايزني فراکسيون اميد با نمايندگان مجلس بود. حضور 5 عضو فراکسيون اميد در هيات رئيسه قدرت لابي‌گري فراکسيون اميد را نشان داد. او افزود: فراکسيون اميد مي‌تواند با توجه به ظرفيت 150 نفري که در مجلس دارد در صحن علني نيز تاثيرگذار باشد. مي‌توانيد نقش اين فراکسيون را در جريان تصويب طرح‌ها و لوايح مشاهده کنيد.

حواشي جلسه سه‌شنبه مجلس

گفتني‌ است جلسه ديروز مجلس شوراي اسلامي حواشي خاص خود را نيز داشت. پس از آنکه سکينه الماسي به عنوان سخنگوي شعبه 11 بررسي اعتبارنامه‌ها سخنانش در جلسه پيشين مجلس را با نام «خداي رنگين کمان» آغاز کرد؛ در فضاي مجازي مورد نقد قرار گرفت. تصاويري از لبخند لاريجاني حين سخنان وي نيز انتشار گسترده‌اي يافته بود. وقتي الماسي نماينده دير و عسلويه  بار ديگر پشت تريبون قرار گرفت تا گزارش تاييد اعتبارنامه‌ها را قرائت کند، لاريجاني در جايگاه رياست جلسه به اين موضوع اشاره کرد. او گفت که رسانه‌ها ظلمي به خانم الماسي کردند. ايشان شعر زيبايي خواندند و من که خسته بودم کمي چشمم را ماليدم. اما رسانه‎ها به گونه ديگري از آن تعبير کردند. لاريجاني سپس خطاب به الماسي گفت: فکر مي‌کنم بايد پوست کلفت باشيد! رسانه‌ها از اين شيطنت‌ها مي‌کنند. الماسي هم با اعتماد به نفس شعر ديگري را در آغاز سخنانش خواند مبني بر اينکه «اهل دل چون نامه انشا مي‌کنند؛ ابتدا با نام زهرا مي‌کنند». شوخي‌‌هاي لاريجاني با علي مطهري بعد از انتخاب وي به عنوان نايب رييس مجلس، از حاشيه‌هاي جالب جلسه علني ديروز مجلس بود. علي مطهري که در کنار مسعود پزشکيان از سوي فراکسيون اميد براي نايب رييسي مجلس دهم به صحن معرفي شده بود، عليرغم شکست در انتخابات هيات رييسه موقت، اين بار توانست با يک راي بيشتر، براي اولين بار بر کرسي نايب رييسي مجلس بنشيند. همين امر باعث شد نمايندگان يکي بعد از ديگري براي تبريک و روبوسي به سمت مطهري بروند. امري که با شوخي و کنايه علي لاريجاني همراه شد، وي با کنايه و شوخي به نمايندگان گفت: مراقب آقاي مطهري باشيد و خيلي به او فشار وارد نکنيد! لاريجاني در جايي ديگر نيز شخص مطهري را خطاب قرار داد و به او گفت: آقاي مطهري من نگران حال شما هستم! خيلي فعاليت نکنيد، جواب همشيره‌تان را چه بدهم؟
گزارش : محبوبه شعاعی

کد مطلب: 56517
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *