۰
يکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۴۳
مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران مطرح کرد

لزوم پایش هوشمند منابع آب شهر تهران

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به محدودیت منابع آب در کلان‌شهر تهران، گفت:‌ پایش منابع آب از منظر کمی و کیفی موضوعات بسیار مهمی هستند و لازم است این پایش‌ها به‌ صورت هوشمند صورت گیرند.
لزوم پایش هوشمند منابع آب شهر تهران
مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به محدودیت منابع آب در کلان‌شهر تهران، گفت:‌ پایش منابع آب از منظر کمی و کیفی موضوعات بسیار مهمی هستند و لازم است این پایش‌ها به‌ صورت هوشمند صورت گیرند.
به گزارش ایسنا، شینا انصاری در نخستین نشست تخصصی مجازی پایش هوشمند محیط زیست ضمن بیان اینکه پایش منابع آب از منظر کمیت در اولویت شهرداری قرار دارد، اظهار کرد: طی دهه‌های گذشته پایش‌هایی به‌منظور بهره‌برداری از منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی صورت گرفته است، اما اکنون با توجه به محدودیت منابع آب لازم است این پایش‌ها به‌صورت هوشمند انجام شوند.
وی ادامه داد:‌ برای بهره‌برداری از منابع آب‌های زیرزمینی می‌توان با هوشمندسازی چاه‌ها و هوشمندسازی میزان برداشت از ذخایر آب زیرزمینی میزان بهره‌برداری خود از منابع آب زیرزمینی را مدیریت کنیم.
انصاری با اشاره به اینکه بخش دیگر مدیریت منابع زیرزمینی مربوط به خروجی تصفیه‌خانه‌های محلی است، گفت: ضمن لزوم افزایش میزان پساب تولیدی که قابلیت استفاده در عرصه‌ها و فضاهای سبز را داشته باشند، لازم است خروجی تصفیه‌خانه‌ها هوشمندسازی شوند تا بخش‌های مختلف آن کنترل شود و بتوانیم به موازات آن از اتلاف منابع آب جلوگیری کنیم.
وی اضافه کرد: همچنین می‌توان در زمینه هوشمندسازی کیفیت منابع آب کار کنیم و پارامترهای فیزیکی و شیمیایی آب را بسنجیم و این اطلاعات را به‌صورت برخط و هوشمند با ذی‌نفعان مبادله کنیم.
مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به اینکه اکنون عمده پایش‌ها در حوزه محیط زیست مربوط به مساله آلاینده‌ها است، گفت: اکنون آلودگی هوا از سایر آلاینده‌ها از جمله آلودگی‌های صوتی، امواج و آب و سایر موارد در اولویت بیشتری قرار دارد. آنچه طی دهه‌های گذشته در زمینه پایش آلایندگی‌ها در جهان اجرا می‌شد تحت عنوان پایش کلاسیک بود که اکنون نیز در سنجش برخی پارامترها نیاز است که از این نوع پایش استفاده شود، اما در عین حال طی چند سال اخیر موضوع پایش آنلاین و برخط مرسوم شده که برای یک تعداد از پارامترها مورد استفاده قرار می‌گیرد تا بتوانیم به ذی‌نفعان موضوع و آحاد جامعه اطلاع‌رسانی به‌موقع و مطلوب را داشته باشیم.
وی به دیگر مواردی که می‌توان به‌عنوان محورهای مختلف پایش در حوزه محیط زیست برشمرد، اشاره کرد و گفت: از جمله این موارد پایش صنایع است که اکنون به‌صورت آنلاین نیز پایش می‌شود اما با مشکلات زیادی در این زمینه روبه رو هستیم؛ چراکه در کنار استفاده از یکسری تکنولوژی‌ها جهت پایش هوشمند صنایع، یکسری مداخلات و دستکاری‌های انسانی وجود دارد که باعث شده نتوانیم به صحت داده‌های این پایش‌ها استناد کنیم.
مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در بخش دیگری از این نشست درباره بوی نامطبوع شهر تهران توضیح داد و گفت: مساله بوی نامطبوع شهر تهران موضوع جدیدی بود که طی دو سال اخیر در سطح شهر تهران با آن مواجه شدیم که از یک طرف نیازمند مشارکت مردم از طریق ثبت شکایت در سامانه ۱۳۷ و از طرف دیگر نیازمند تجهیزاتی برای سنجش آلاینده‌ها بودیم تا منشاء بو را شناسایی کنیم.
وی ادامه داد: در زمان سنجش آلاینده‌ها در روزهای مختلف وضعیت عدم قطعیت را داشتیم و مناطق مختلف شرایط کاملا متفاوتی داشتند؛ از این جهت تصمیم گرفتیم در زمینه هوشمندسازی پایش بو نیز اقدام کنیم، اما واقعیت این است که در حوزه محیط زیست شهری نیاز است که تمام بخش‌های مختلف به سمت پایش هوشمند حرکت کنند.
انصاری در پایان ضمن تاکید بر اینکه هوشمندسازی در حوزه محیط زیست می‌تواند به ارتقای محیط زیستی و کیفیت زندگی شهری کمک کند، افزود: علاوه‌ بر این زمانی‌که مردم خروجی پایش‌های مختلف از جمله کیفیت هوا را در زندگی به‌ صورت ملموس و عینی احساس کنند مشارکت مردم نیز در این زمینه بیشتر خواهد شد، اما مساله‌ای که در این زمینه وجود دارد پرهیز از شفافیت و عدم اطمینان به سیستم‌های جدید است که باعث شده یکسری مقاومت‌ها از جانب ذی‌مدخلان صورت گیرد؛ درحالیکه پایش هوشمندسازی در حوزه پایش‌های مختلف محیط زیست می‌تواند به بخش‌های مختلف جامعه از جمله صنایع کمک کند.
کد مطلب: 137922
برچسب ها: زیست‌بوم
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *