۰
شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۱۵

لفاظی‌های علی‌اف علیه ایران ادامه دارد

الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان گفت: نسل جوان جهان ترک باید فرصت تحصیل به زبان مادری خود را در کشورهای محل سکونت خود داشته باشند. متأسفانه اکثریت 40 میلیون آذربایجانی ساکن خارج از آذربایجان از این فرصت ها محروم هستند. آموزش هموطنان خارج از کشورهای ترک به زبان مادری باید همواره در دستور کار سازمان باشد. باید در این راستا اقدامات لازم صورت گیرد.
لفاظی‌های علی‌اف علیه ایران ادامه دارد
به گزارش مردم سالاری آنلاین،رئیس جمهور آذربایجان در ادامه لفاظی‌های خود علیه ایران طی سخنانی گفت: ما به تلاش خود ادامه خواهیم داد تا هموطنان ما که به سرنوشت تلخ از کشور آذربایجان جدا شده‌اند، زبان و سنت و فرهنگ ما را حفظ کنند و به اندیشه آذربایجانی گری وفادار بمانند.
الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان طی سخنانی تامل برانگیز در نهمین اجلاس سران سازمان کشورهای تُرک که در سمرقند ازبکستان در حال انجام است با اشاره به رویکرد این سازمان در قبال ترک زبانان خارج از این مجموعه گفت: جهان ترک تنها از کشورهای مستقل ترک تشکیل نمی شود، مرزهای جغرافیایی آن گسترده تر است. من معتقدم زمان آن فرا رسیده است که در چارچوب سازمان، مسائلی مانند جلوگیری از همسان سازی و حفظ حقوق، امنیت و هویت ملی هموطنان خود را که در خارج از کشورهای عضو سازمان ترک ها زندگی می کنند، همیشه در نظر داشته باشیم.
وی افزود: نسل جوان جهان ترک باید فرصت تحصیل به زبان مادری خود را در کشورهای محل سکونت خود داشته باشند. متأسفانه اکثریت 40 میلیون آذربایجانی ساکن خارج از آذربایجان از این فرصت ها محروم هستند. آموزش هموطنان خارج از کشورهای ترک به زبان مادری باید همواره در دستور کار سازمان باشد. باید در این راستا اقدامات لازم صورت گیرد.
رئیس جمهور آذربایجان ادامه داد: دولت آذربایجان توجه ویژه ای به حمایت از حقوق، آزادی ها و امنیت آذربایجانی های مقیم خارج از کشور دارد. ما به تلاش خود ادامه خواهیم داد تا هموطنان ما که به سرنوشت تلخ از کشور آذربایجان جدا شده اند، زبان و سنت و فرهنگ ما را حفظ کنند و به اندیشه آذربایجانی گری وفادار بمانند و هرگز با سرزمین تاریخی خود قطع رابطه نکنند.
علی اف در حالی به جدا شدن ترک ها از سرزمین تاریخی خود(جمهوری آذربایجان) اشاره و اظهارات چند سال پیش رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در جدا افتادن ملت ترک در آذربایجان را تکرار می کند که آنچه اکنون به عنوان جمهوری آذربایجان شناخته می شود جزوی از خاک ایران بوده و با قرارداد گلستان در 200 سال پیش بین ایران و روسیه تزاری از کشورمان جدا افتاده است.
بر اساس عهدنامه گلستان در سال 1192 خورشیدی، ایالت‌ها و ولایت‌های چهارده گانه، گنجه و قره‌باغ، ولایت‌های شکی، شیروان، قبه، دربند، بادکوبه، داغستان و گرجستان، محال شوره‌گل، آچوق‌باشی، گروزیه، منگریل و آبخاز. افزون بر آن، بخشی از سرزمین تالش نیز به تصرف روس‌ها، درآمد.
در اواسط هفته جاری نیز علی اف در لفاظی علیه ایران گفته بود، کسانی که در مرز ما برای حمایت از ارمنستان رزمایش نظامی برگزار می کنند نیز باید این را بدانند. هیچ کس نمی تواند ما را بترساند. 
به نظر می رسد که رئیس جمهور آذربایجان به دنبال افزایش تنش با جمهوری اسلامی گام برداشته و در هفته های اخیر که برخی کشورهای غربی و آمریکا فرصت انتقاد علیه ایران را پیدا کرده اند، او نیز فرصت را غنیمت شمرده تا با انتقاد علیه جمهوری اسلامی، دین خود را به کشورهای غربی ادا کند.
منبع:تسنیم
کد مطلب: 180363
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *