۰
شنبه ۳ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۴۵

پیش بینی بورس فردا

نقش انتظارات تورمی در رشد بازار سرمایه
شاخص کل بورس روز آغازین زمستان 1401 را با رشد 41 هزار و 800 واحدی به کام سهامداران شیرین کرد. حالا اما سوال این است که با چنین رشد پرشتابی در روزهای آینده هفته، صعود تداوم می‌یابد یا اصلاح در راه است؟
پیش بینی بورس فردا
به گزارش مردم سالاری آنلاین،شاخص کل بورس تهران در اولین روز معاملاتی دی ماه سورپرایز 41 هزار و 800 واحدی برای سهامداران به همراه داشت. در روزی که چیرگی خریداران، دیوارهای تالار شیشه‌ای را به رنگ سبز درآورد نماگر اصلی توانست ضمن رشد 2.8 درصدی بر فراز ارتفاع یک میلیون و 538 هزار واحد بایستد.
به گفته کارشناسان، اصلاح اخیر بازار سرمایه دورخیزی بود برای دستیابی به ابرکانال یک میلیون و 600 هزار واحدی و در روز جاری شاخص کل موفق شد یک گام دیگر به این هدف نزدیک شود.
شاخص کل هم‌وزن نیز همسو با نماگر اصلی بازار سهام اما با سرعتی کمتر نسبت به نماد‌های شاخص‌ساز موفق به ثبت رشد 2.37 درصدی شد که با افزایش 10 هزار و 556 واحدی، این شاخص را بالاتر از محدوده 450 هزار در ارتفاع 456 هزار و 274 واحد قرار داد.
نکته قابل توجه اما به اعداد و ارقام فرعی بازار سرمایه مربوط می‌شود. جایی که ارزش و حجم معاملات موفق به ثبت رکوردی بیش از رکورد سه ماهه پاییز شدند. ارزش معاملات در سطح 6 هزار و 460 میلیاردی و حجم معاملات 14.5 میلیارد برگه سهمی رکورد امروز بورس تهران بود که بیش از هر روز دیگری در پاییزی که گذشت قرار گرفت.
واکنش بازار سرمایه به رشد تند و تیز دلار
رسول جاویدی، کارشناس بازار سرمایه در مورد شرایط این روزهای بازار سرمایه بیان کرد: نرخ دلاری که فعالان بازار سرمایه با آن کار می‌کنند تقریبا 30 هزار تومان یعنی نرخ دلار نیما است. از آن سو ما می‌بینیم که در بازار آزاد دلار، نرخ 40 هزار تومان نوعی مقاومت روانی بود که قیمت توانست آن را لمس کند.
وی افزود: نسبت به بازارهای موازی و رشدهای این بازارها نظیر بازار مسکن، خودرو و حتی بازار خرده فروشی (کالا) می‌توان گفت کمترین رشد را نسبت به تورم و نرخ ارز بازار بورس تهران داشته است.
رشد بازارهای موازی در سایه انتظارات تورمی
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نقش انتظارات تورمی اظهار کرد: انتظارات تورمی در بازارهای دیگر باعث افزایش بیش از حد قیمت‌ها شده بود اما بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی جامانده است.
وی بیان کرد: در واقع با نرخ دلار فعلی بسیاری از سهم‌ها ارزندگی فوق‌العاده‌ای دارند. ما شاهد رشد گروه‌های دیگر بودیم که در این مدت بازدهی خوبی به سهامداران خود رساندند اما سهام دلاری افزایش خاصی نداشتند چرا که نرخ دلار در سامانه نیما رشد خاصی را ثبت نکرده بود.
جاویدی بیان کرد: اما با توجه به چشم‌انداز مثبت از دیدگاه کسب درآمد شرکت‌ها و سودسازی آن‌ها، استقبال از بازار بیشتر شده است و امروز رکورد‌هایی نسبت به پاییز امسال ثبت شد.
آیا بورس هنوز در حباب سال 99 باقی‌مانده است؟
با این حال برخی از اهالی بازار سرمایه معتقدند حباب سال 99 تا حدی بزرگ بوده است که با وجود اصلاح بازار در این دو سال همزمان با رشد پرشتاب دلار، در سناریوی خوشبینانه در حال حاضر قیمت سهام در محدوده ارزش ذاتی خود معامله می‌شوند.
جاویدی در این خصوص گفت: به شخصه اعتقاد ندارم که این فرضیه درست باشد. چرا که شرکت‌هایی که افزایش قیمت داشتند، شرکت‌های دارایی محور بودند. شما اگر به عنوان مثال بین گروه‌های مختلفی که دارایی‌محور هستند، اگر بخواهید ارزش دارایی‌هایشان را با قیمت‌های امروز به روزرسانی کنید، بسیار بیشتر از ارزش‌گذاری بازار بها دارند.
وی افزود: از سوی دیگر تعداد زیادی از نمادهای حاضر در بازار ریزش بیش از 60 تا 70 درصدی را تجربه کرده‌اند بنابراین می‌توان گفت حباب خیلی از شرکت‌ها از بین رفته رفته است و حتی جو روانی ریزشی که بر بورس در دو سال گذشته حاکم بوده است موجب ریزش قیمت‌ها تا پایین‌تر از ارزش ذاتی شده است.
پیش بینی بورس فردا
این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: با توجه به صفوف خریدی که در برخی شرکت‌های بزرگ در انتهای بازار شاهد بودیم می‌توان گفت اگر اتفاق خاصی نیفتد، فردا هم ادامه همین روند را خواهیم داشت.
وی تاکید کرد: اما باید به این نکته دقت کرد که با توجه به نوع محاسبه شاخص، هنگامی که حجم زیادی معامله می‌شود، شاخص هم به نسبت رشد بیشتری را خواهد داشت.
این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: تنها می‌شود امیدوار بود که حجم معاملات در حد معقولی رقم بخورد و  حقوقی‌های فروشنده کمی آهسته‌تر عرضه کنند، چرا که ارزندگی سهامشان برای روز‌های آینده ادامه دارد؛ نباید عطش سرمایه‌گذاران را خاموش کرد و به صعود مجال تداوم داد.
جاویدی در خصوص علت عرضه سهام توسط حقوقی‌ها در روزهایی که چشم‌انداز بازار مثبت است گفت: خیلی از ارگان‌ها هستند که باتوجه به شرایطی که دارند(دولتی، خصولتی یا موارد دیگر) احتیاج به نقدینگی جهت حساب‌های پرداختی خود دارند بنابراین برای این شرکت‌ها بهتر است که وقتی‌ که بازار در تب و تاب خرید است عرضه داشته باشند.
منبع:تجارت نیوز
کد مطلب: 185044
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *