۰
يکشنبه ۴ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۴۰

پیش بینی بورس فردا

موج تورم به بورس رسیده است؟
شاخص کل بورس تهران گام دیگری در راه صعود برداشت تا گمانه‌زنی‌ها درباره رسیدن موج تورمی اقتصاد به بازار سرمایه افزایش یابد. سوال اصلی اینجاست که در چنین شرایطی و پس از رشد 67 هزار واحد تنها در دو روز آیا روند مثبت بازار سرمایه ادامه خواهد داشت؟
پیش بینی بورس فردا
به گزارش مردم سالاری آنلاین،نماگر اصلی تالار شیشه‌ای از آغاز معاملات امروز، با شروع سبز سهام بزرگ و شاخص‌ساز، شیب صعودی به خود گرفت. با گذشت زمان شاهد افزایش عرضه در گروه‌هایی مانند صنعت فلزات اساسی و افزایش تقاضا در برخی دیگر از گروه‌های بازار سرمایه مانند گروه خودرویی‌ها بودیم. نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در پایان با رشد 25 هزار و 563 واحدی بر فراز ارتفاع یک میلیون و 563 هزار و 566 واحدی ایستاد.
شاخص هم‌ وزن نیز همسو با نماگر اصلی موفق به ثبت رشد 1.42 درصدی شد. این رشد برای نماگر هم‌ وزن افزایش 6 هزار و 479 واحدی به همراه داشت. در پایان نماینده هم‌ وزن نماد‌های بازار سرمایه در ارتفاع 462 هزار و 753 واحدی قرار گرفت. صنایع کانی‌های فلزی و همچنین گروه خودرو با رشد بیش از 3 درصد برترین عملکرد را بین صنایع بازار داشتند.
رکورد دیگری از حجم و ارزش معاملات
نکته قابل توجه اما به اعداد و ارقام فرعی بازار سرمایه مربوط می‌شود. جایی که ارزش و حجم معاملات موفق به ثبت رکوردی بیش از رکورد سه ماهه پاییز و حتی روز گذشته شده است. ارزش معاملات در سطح 6 هزار و 838 میلیاردی و حجم معاملات 15.4 میلیارد برگه سهمی رکورد امروز بورس تهران بوده است. این رقم بیش از سطح روز گذشته است که خود نسبت به پاییز سال جاری رکورد تازه‌ای محسوب می‌شد.
موج تورمی اقتصاد ایران به بورس رسیده است؟
محمد خبری زاد، کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: بعد از موج تورمی که تقریبا در تمام دارایی‌ها نظیر بازار دلار و سکه، بازار مسکن و خودرو و سایر بازارها داشتیم در مدت اخیر به خصوص در سه ماه اخیر که این موج شدت گرفته است، بازار سرمایه جامانده بود و در حال حاضر می‌توان گفت عقب‌ترین بازار به شمار می‌آید.
خبری زاد تاکید کرد: در یک هفته گذشته بورس تهران  حرکت صعودی خوبی داشته اما هنوز هم به نظر می‌رسد که بازار سهام با احتساب تورم و بازدهی مقطعی فعلی، پتانسیل جبران عقب‌ ماندگی بیشتری را دارد.
وی ادامه داد: به طور کلی و در جمع‌بندی گفته‌ها، اگر اتفاق خاصی در حوزه نرخ دلار نیما و یا نرخ بهره بین بانکی در جهت به خطر انداختن بازار سرمایه رخ ندهد، به نظر می‌رسد روند صعودی همچنان تداوم یابد. چرا که بازار سهام بر اساس دلار نیمایی که نرخ روز آن حدود ۲۹ تا ۳۰ هزار تومان است ارزش گذاری شده است؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت بازار هنوز جای رشد زیادی پیش روی خود دارد.
خبری‌ زاد با اشاره به آسیب‌زا نبودن رشد بازار سرمایه گفت:برخلاف سایر بازارهای موازی، بورس تهران تنها  بازاری است که رشد آن به هیچ وجه آسیبی در پی نخواهد داشت. برعکس سایر بازارها نظیر دلار، مسکن یا خودرو که با رشد آن‌ها درصد بالایی از جامعه تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.
جابه‌جایی نقش لیدری صعود بازار سرمایه بین گروه‌های مختلف؛ علت چیست؟
شرایط این روزهای بازار سرمایه کمی متفاوت با صعود سال‌های گذشته است. در رشد اخیر که طی دو روز ابتدایی این هفته اتفاق افتاد شاهد پیشتازی گروه فلزات اساسی و پتروپالایشی‌ها بودیم؛ نمادهای سرشناسی مثل فولاد، فارس، شپنا، شبندر.
امروز هم در فاز ابتدایی معاملات این دست نماد‌ها در انتهای محدوده سبز دامنه نوسان در حال معامله بودند اما در فاز دوم بازار با افت چند درصدی آن‌ها جریان دادوستد نماد‌هایی از صنعت خودرو جان تازه گرفت و آن‌ها را تا آستانه صف خرید پیش برد.
در گذشته برای مدتی حداقل چندین روزه لیدری صعود بازار بر عهده یک گروه خاص بود. خبری زاد در توضیح تفاوت شرایط این روز‌های بازار با سال‌های گذشته بیان داشت: نکته مهم در بررسی این اتفاق تازه، در توجه به حجم پول موجود در بازار نهفته‌ است. به بیانی دیگر شاید هنوز اون حجم از پول که باید در بازار برای رشد همه‌ی صنایع در کنار یکدیگر وجود داشته باشد، وجود ندارد.
این کارشناس گفت: بنابراین در حال حاضر می‌توان گفت با یک رشد کوتاه مدت، پول هوشمند موجود بین صنایع مختلف جابه‌جا می‌شود. به طور مثال رشد ۱۰ درصدی فلزات اساسی از دیروز تا اواسط معاملات امروز برای فعالان بازار کافی به نظر رسید و در ادامه اقبال به سوی صنایع دیگر رفت.
مقاوت‌های مهم پیش روی شاخص کل بورس
خبری زاد در رابطه با محدوده‌های مقاومتی مهم پیش روی بازار سرمایه گفت: سه محدوده مقاوتی با اعتبار بالا و روانی پیش روی شاخص کل بورس در راه صعود بیشتر وجود دارد که عبارت‌اند از : یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد، مقاومت معروف یک میلیون و ۸۰۰ هزار و در انتها سقف تاریخی که محدوده دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی است.
خبری زاد ادامه داد: بازار سرمایه کار سختی برای عبور از مقاومت ۱.۶ میلیونی ندارد و حتی شاید تا محدوده یک میلیون و ۸۰۰ هزار مانع چندان مهمی پیش روی بازار جهت صعود وجود نداشته باشد.
محرک مهم بازار سرمایه در راه شکستن مقاومت‌های مهم
خبری زاد در ادامه افزود: برای عبور از محدوده مقاومتی یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد اما احتیاج به یک محرک قوی وجود دارد. این محرک قوی شاید کاهش گپ بین نرخ دلار نیما و نرخ دلار آزاد باشد یا گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها که در انتهای دی ماه منتشر خواهد شد.
وی تصریح کرد: در تقابل با این محرک‌ها به عنوان اتفاق منفی برای بازار سرمایه، ریسک ابهامات سیاسی داخلی و خارجی نظیر مذاکرات برجام وجود دارد. در واقع اگر اتفاق خاصی از جنس بنیادین مانند بازگشت توافق برجام که موجب نزول ناگزیر همه بازار‌ها از جمله بازار سرمایه رخ ندهد بازار سرمایه راه سختی برای تداوم روند صعودی که محرک اصلی آن تورم و رشد دلار است، پیش روی خود نخواهد داشت.
پیش بینی بورس فردا
خبری زاد با اشاره به اتفاقات فاز انتهایی بازار گفت: با توجه به آخر وقت معاملات امروز عرضه‌ها شدت گرفت، فاز ابتدایی بازار فردا احتمالا پرعرضه خواهد بود. اما به طور کلی بازار فردا نیز متعادل و رو به جریان معاملاتی مثبت خواهد بود.
منبع:تجارت نیوز
کد مطلب: 185132
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *