۰
پنجشنبه ۸ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۴۵
بازگشت بانک مرکزی به بازار شبانه

تزریق پول چشم‌گیر در بازار باز ادامه دارد

بانک مرکزی در اولین هفته دی ماه 1401 پس از سه هفته سکوت به بازار بین بانکی بازگشت و پول‌پاشی خود در بازار باز را نیز ادامه داد.
تزریق پول چشم‌گیر در بازار باز ادامه دارد
به گزارش مردم سالاری آنلاین،موج تزریق پول بانک مرکزی در اولین هفته دی ماه 1401 نیز ادامه یافت به طوری که بازار باز برای سومین هفته متوالی میزبان بیش از 100 هزار میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی بود. همچنین سکوت بانک مرکزی در بازار شبانه نیز پس از سه هفته شکسته شد.
پول‌پاشی 101 همتی بانک مرکزی در بازار باز
در مرحله چهل و دوم عملیات بازار باز و در هفته منتهی به 5 دی ماه، 22 بانک و موسسه اعتباری غیربانکی، درخواست‌های نقدینگی خود را به بانک مرکزی ارسال کردند.
مجموع رقم درخواستی این بانک‌ها بیش از 111 هزار میلیارد تومان بود و بانک مرکزی در پاسخ به این درخواست‌ها و به منظور مدیریت پول در شبکه بانکی، 101 هزار میلیارد تومان از منابع خود را در بازار باز عرضه کرد.
در این هفته، استقراض بانک‌ها از بانک مرکزی به صورت توافق بازخرید، با حداقل نرخ 21 درصد و سررسید هفت روزه انجام شد.
روند کم‌سابقه تزریق پول بانک مرکزی
با وجود اینکه این مبلغ از تزریق پول هفته گذشته بانک مرکزی کمتر است اما همچنان در سطوح بالایی قرار دارد و پول‌پاشی‌های بالای 100 هزار میلیارد تومان در سه هفته متوالی، اتفاق کم‌سابقه‌ای در تاریخ عملیات بازار باز بانک مرکزی است.
لازم به ذکر است که با توجه به تزریق پول 103 هزار میلیارد تومانی بانک مرکزی به بازار باز در هفته گذشته، این مبلغ در هفته اول دی ماه به بانک مرکزی بازگشت تا خالص عملیات بانک مرکزی در این هفته منفی شود.
سکوت بانک مرکزی شکسته شد
بانک مرکزی در هفته نخست زمستان 1401 به بازار بین بانکی بازگشت و بسط پول خود در این بازار را از سر گرفت.
بازار بین بانکی که با نام بازار شبانه نیز شناخته می‌شود، سازوکاری را فراهم می‌کند که بانک‌هایی که دچار کسری منابع شده‌اند بتوانند از این طریق نقدینگی موردنیاز خود را از طریق بانک‌های با مازاد منابع تامین کنند. سررسید استقراض در بازار شبانه کوتاه‌مدت‌تر از بازار باز و معمولا یک روزه است.
آمار بانک مرکزی حاکی از آن است که این نهاد پس از سه هفته سکوت در بازار بین بانکی، این هفته با تزریق 430 میلیارد تومان به این بازار بازگشته است.
منبع:تجارت نیوز
کد مطلب: 185447
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *