۰
يکشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۱۵
انتخابات ۲۰۲۳ ترکیه حساسیت متفاوتی دارد

اردوغان باید آتاتورک دوم شود وگرنه...

سیاست، اقتصاد و مذهب سه عامل تعیین کننده در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۳ ترکیه خواهد بود. اگر اردوغان پیروز شود، پس از مصطفی کمال آتاتورک، خود را به عنوان دومین بنیانگذار ترکیه معرفی خواهد کرد. اگر او شکست بخورد، متحدان سیاسی، تجاری و مذهبی او با خطر حذف مواجه خواهند شد.
اردوغان باید آتاتورک دوم شود وگرنه...
به گزارش مردم سالاری آنلاین،رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، نوزدهم آذرماه آخرین نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد.او ائتلاف شش‌حزبی اپوزیسیون ترکیه را «مزدور بیگانه» لقب داد و خواستار برگزاری همه‌پرسی به منظور اسلامی‌تر کردن کشور در زمینه حجاب و مقابله با هم‌جنسگرایان شد. او که در جریان یک برنامه مبارزه انتخاباتی در شهر بندری سامسون ترکیه سخن می‌گفت پایتخت یونان را تهدید به حمله موشکی کرد. اردوغان نزدیک به ۲۰ سال است بر ترکیه حکومت کرده است. او نخست در سال ۲۰۰۳ به عنوان نخست‌وزیر و سپس در سال ۲۰۱۴ به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد. اما این بار وضعیت متفاوت است چرا که در دو دهه پیش او در جریان نارضایتی های گسترده از تورم، ضعف لیر ترکیه و فساد نخبگان حاکم به قدرت رسید اما با گذشت این زمان، مشکلات اقتصادی از جمله تضعیف لیر ترکیه را تهدید می کند. به باور ناظران مسائلی که اردوغان آنها را مطرح می کند در راستای ایجاد یک بحران به منظور منحرف کردن افکار عمومی از مشکلات کنونی است. اما پرسش اصلی اینجاست که اهمیت انتخابات پیش روی ترکیه تا چه حد است و چه نتایجی را می تواند در بر داشته باشد.
پایگاه دِ کانورسیشن، در تحلیلی به قلم احمد کورو، استاد علوم سیاسی در دانشگاه ایالتی سن دیگو در خصوص انتخابات ترکیه نوشت: مردم ترکیه تمایل دارند هر انتخابات ریاست جمهوری را تاریخی بدانند - اما انتخابات ژوئن ۲۰۲۳ واقعاً تاریخی خواهد بود. این تعیین خواهد کرد که آیا حکومت استبدادی رئیس جمهور رجب طیب اردوغان همچنان بر سیاست کشور تسلط خواهد داشت یا خیر. آنچه در خطر است صرفاً «سیاست» به معنای محدود کلمه نیست، بلکه جهت گیری در سیاست اقتصادی، دین، آموزش و بسیاری از زمینه های دیگر است.
با توجه به سوابق اردوغان در مورد اقتدارگرایی و انتقام جویی، پیروزی او می تواند تباهی را در بین مخالفان او به تصویر بکشد. در واقع، در حال حاضر گمان می رود که نامزدهای بالقوه ریاست جمهوری مورد هدف قرار گرفته اند و شهردار محبوب استانبول یعنی اکرم امام اوغلو در ماه دسامبر به زندان محکوم شد - محکومیتی که اگر در دادگاه تجدید نظر متوقف شود، او را از نامزدی برای هر سمت سیاسی منع می کند.
در حال حاضر گمان می رود که نامزدهای بالقوه ریاست جمهوری مورد هدف قرار گرفته اند و شهردار محبوب استانبول در ماه دسامبر به زندان محکوم شد - محکومیتی که اگر در دادگاه تجدید نظر متوقف شود، او را از نامزدی برای هر سمت سیاسی منع می کند.
خطر این است که مخالفان ترکیه امید خود را به آینده از دست خواهند داد. همچنین می‌تواند مشکل «فرار مغزها» کشور را تشدید کند – زیرا افراد تحصیل‌کرده، از جمله پزشکان، دانشگاهیان و تجار به کشورهای غربی مهاجرت می‌کنند و مخالفان را در داخل تضعیف می‌کنند.
شکست اردوغان مساله ای بسیار تأثیرگذار خواهد بود. کسانی که تحت حکومت مجبور به سکوت شده اند، می توانند بار دیگر و با صراحت بیشتر سخن بگویند. بیش از صد هزار نفر به عنوان بخشی از پاکسازی سیاسی اردوغان به زندان افتاده اند. تعجب آور نیست که در صورت شکست اردوغان، اقدامات قانونی علیه او و کارمندان دولتی اش به دلیل سوء استفاده های مطرح شده و همچنین علیه سرمایه داران نزدیک به او به دلیل فساد اداری اعمال شود. نتیجه انتخابات آینده روابط دین و دولت را نیز تعیین خواهد کرد. اداره امور مذهبی ترکیه که کنترل۸۰ هزار مسجد را در اختیار دارد، متحد اصلی اردوغان به شمار می رود. هر گونه تغییر در مدیریت احتمالاً منجر به کاهش اختیارات ریاست خواهد شد.
انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۳ بر سر سیاست، اقتصاد و مذهب مبارزه خواهد کرد. اگر اردوغان پیروز شود، پس از مصطفی کمال آتاتورک، خود را به عنوان دومین بنیانگذار ترکیه معرفی خواهد کرد. اگر او شکست بخورد، متحدان سیاسی، تجاری و مذهبی او با خطر حذف مواجه خواهند شد.
کد مطلب: 185734
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *