۰
دوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۲۳

جراحی اسلیو معده و درمان چاقی مفرط

امروزه بسیاری از افراد با مشکل چاقی دست و پنجه نرم می‌کنند. این مسئله این قدر فراگیر است که افراد زیادی را در جامعه می‌بینید که همیشه یک رژیم غذایی خاص را رعایت می‌کنند به امید اینکه لاغر شوند.
جراحی اسلیو معده و درمان چاقی مفرط

امروزه بسیاری از افراد با مشکل چاقی دست و پنجه نرم می‌کنند. این مسئله این قدر فراگیر است که افراد زیادی را در جامعه می‌بینید که همیشه یک رژیم غذایی خاص را رعایت می‌کنند به امید اینکه لاغر شوند. در سایت دکتر زندی به آدرس https://dr-zandi.com  راهکارهای لاغری با انجام جراحی معرفی شده‌اند. برخی از رژیم‌های لاغری نه تنها به لاغری و تناسب اندام آن‌ها کمک نمی‌کند؛ بلکه مشکلات جدیدی را برای این افراد درست می‌کند. یکی از عوامل مهم لاغری که در بین بسیاری از افراد چاق مشترک است، سبک زندگی غلط است. استفاده از مواد شیمیایی و روغن‌های نامرغوب و تعداد زیادی عامل دیگر که باعث چاقی و حتی چاقی مفرط می‌شود امروزه در جامعه به‌صورت فرهنگ درآمده است. یکی از روش‌های لاغری که برای افراد مبتلا به چاقی مفرط به کار می‌رود جراحی اسلیو معده است.

جراحی اسلیو معده چیست؟

اولین ویژگی مهم جراحی اسلیو معده غیرقابل‌بازگشت بودن آن است. در این جراحی بخشی از معده برداشته می‌شود و از بدن خارج می‌گردد. این اتفاق در عمل بای پس معده به این صورت نیست و تنها یک راه میان بر برای معده تعریف می‌گردد و بخش‌های دیگر معده از بدن خارج نمی‌گردد. به همین دلیل در عمل اسلیو معده کافی است میزان بسیار کمی ماده غذایی وارد معده شود تا فرد احساس سیری کند و دیگر نیازی به خوردن بیشتر مواد غذایی نداشته باشد. این جراحی برای همه مناسب نیست و فقط برای افراد خاصی کاربرد دارد.

جراحی اسلیو معده چگونه انجام می شود؟

این جراحی با استفاده از یکی از به روزترین متدهای موجود در دنیا در انجام جراحی‌های شکمی صورت می گیرد. جراحی اسلیو معده با استفاده از روش لاپاراسکوپی و با استفاده از دوربین و ابزارهایی که از طریق سوراخ‌های ایجاد شده روی شکم وارد می شود و بدون دخالت دست در داخل فضای شکمی صورت می گیرد.

مراحل انجام جراحی اسلیو معده چیست؟

در انجام این روش بعد از آماده سازی شما و شروع بیهوشی ، 5 سوراخ بسیار کوچک (با قطر 1تا2 سانتی متر)روی شکم ایجاد می شود و هیچ برش بزرگی روی شکم وجود نخواهد داشت . سپس یک لوله جهت الگوی سایز مورد نظر وارد معده می‌شود. بعد از وارد کردن وسایل مورد نیاز انجام جراحی( مثل دوربین ، کوتر ، قیچی و استپلر … ) از سوراخ‌های ایجاد شده به داخل شکم ، مقدار اضافی معده با استپلر یا منگنه جراحی بخیه و جدا می‌شود و اغلب تکه جدا شده از همان سوراخ ایجاد شده خارج می شود.

 جراحی اسلیو معده و افراد مناسب برای انجام آن

 عمل اسلیو معده برای همه مناسب نیست و تنها افراد خاصی از این روش برای لاغر شدن استفاده می‌کنند. اولین گروهی که استفاده از این جراحی به آن‌ها توصیه می‌شود افرادی هستند که چاقی مفرط دارند. چاقی مفرط در افراد به کسانی اطلاق می‌شود که شاخص توده بدنی بالای 40 دارند. گروه دوم افرادی هستند که شاخص توده بدنی بین 35 تا 40 دارند و در گروه افراد چاق قرار می‌گیرند؛ اما به بیماری‌های زمینه‌ای مانند فشار خون و دیابت مبتلا هستند.

در انجام این جراحی بسیار مهم است که فرد به مصرف الکل و دخانیات اعتیاد نداشته باشد و همچنین از سلامت عمومی و روانی خوبی بهره ببرد. یکی دیگر از افرادی که کاندیدای مناسبی برای این جراحی هستند کسانی‌اند که اضافه‌وزن بالای 45 کیلوگرم دارند. جالب است بدانید که برخی از افراد به دلیل رژیم غذایی ناسالم یا مسائل این چنینی چاق نشده‌اند و دلیل چاقی آن‌ها ریشه در مسائل روانی و روان‌شناختی آن‌ها دارد. در این افراد هم پزشکان توصیه به انجام جراحی اسلیو معده می‌کنند.

 

مزایای جراحی اسلیو معده چه چیزهایی هستند؟

قاعدتاً شما هم با شنیدن نام جراحی اسلیو معده به این مسئله فکر می‌کنید که تنها مزیت این جراحی لاغر شدن است. درست است که هدف عمده این جراحی لاغری است، اما باید به این مسئله توجه داشته باشید که این جراحی علاوه بر لاغری مزایای بسیار زیادی برای افراد دارد. یکی از مزایای عمده این جراحی کاهش اشتها است. کاهش اشتها باعث می‌شود که فرد دوباره به سمت چاقی حرکت نکند و در همان حالت متناسب وزنی بماند.

مراقبت‌های قبل از جراحی اسلیو معده برای تاثیر عمل

شاید مهم‌ترین زمان برای این جراحی دو هفته قبل از آن است. پس از اینکه به پزشک مراجعه کردید و با استفاده از نتایج آزمایش‌های انجام شده تصمیم به انجام این جراحی گرفتید باید یک دستورالعمل خاص را برای این جراحی طی کنید. انجام دقیق دستورات پزشک قبل از جراحی بسیار مهم است؛ چراکه همه‌ی این دستورات به شما کمک می‌کند تا بهترین نوع جراحی را داشته باشید و نتایج عالی از آن بگیرید. اولین گامی که باید در این مرحله انجام شود داشتن رژیم مناسب است.

این رژیم توسط پزشک برای شما تنظیم شده و به شما اعلام می‌شود. هوس فست‌فود و غذاهای غیر سالم را از سر خود بیرون کنید چرا که ممکن است روند عمل را با مشکل مواجه کند. استفاده از برخی داروها مانند آسپرین هم در این دوره ممنوع است و نباید از آن استفاده کنید. یکی از مسائل مهم دیگر نیز مراجعه به روان‌شناس است که باید برای سنجش وضعیت روانی قبل از جراحی اسلیو معده صورت بگیرد. سعی کنید قبل از انجام جراحی برای مرحله بعد از آن آماده شوید و اطلاعات کافی را کسب کنید.

مراقبت‌های بعد از جراحی اسلیو معده و دوره نقاهت

جراحی اسلیو معده نهایتاً 2 ساعت طول می‌کشد؛ اما در شرایط معمولی این جراحی حدود 30 تا 40 دقیقه به طول می‌انجامد و با بیهوشی همراه است. پس از اینکه بیمار به بخش منتقل شد، علائم حیاتی بیمار چک می‌شود و یک شب تحت مراقبت پزشک قرار می‌گیرد و سپس مرخص می‌شود؛ اما کار این جا به اتمام نمی‌رسد و این جا تازه شروع مراقبت‌های پس از عمل است. در چند روز ابتدایی پس از جراحی غذای بیمار تنها سوپ و مایعات است و همچنین داروها و مسکن‌هایی که پزشک برای او تجویز کرده است را نیز باید به‌موقع مصرف کند. بیمار پس از عمل تا یک ماه نباید ورزش و فعالیت‌های سنگین انجام دهد.

 البته پس از دو هفته بیمار می‌تواند فعالیت‌های ورزشی سبک خود را شروع کند. جراحی اسلیو معده مانند هر جراحی دیگری همراه با عوارضی است و ممکن است در سه تا شش ماه ابتدایی، بیمار با این عوارض دست و پنجه نرم کند. دردهای عضلانی، احساس خستگی و بی‌حالی، خشکی پوست و حتی ریزش مو از عوارض این جراحی هستند. یکی دیگر از عوارض این جراحی نیز تغییرات خلق‌وخو است. برای کاهش این عوارض و مدیریت‌کردن آن‌ها باید به طور مداوم با پزشک معالج خود در ارتباط باشید و از او دستورالعمل بگیرید.

جمع‌بندی

جراحی اسلیو معده یکی از روش‌های معروف و کارآمد برای لاغری است که البته برای افراد خاصی کاربرد دارد. اگر به دنبال لاغری هستید و برای استفاده از این روش عزمتان را جزم کرده‌اید باید گفت که در ابتدا به پزشک مراجعه کنید. پزشک متخصص با انجام آزمایش‌های متعدد بهترین روش لاغری را به شما پیشنهاد خواهد کرد. تعریف جراحی اسلیو معده به‌صورت کلی به این صورت است که حدود 70 تا 80 درصد معده بیمار از بدن او خارج می‌شود و این مسئله باعث کاهش ترشح هورمون گرسنگی و کاهش اشتها می‌گردد. این جراحی علاوه بر لاغری مزایای عمده دیگری نیز دارد. برای انجام این جراحی باید به‌دقت مراقبت‌های قبل و بعد از عمل را رعایت کنید.

کد مطلب: 196532
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *