۰
سه شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۴۹

معرفی "عوامل بیگانه"در روسیه

ولادیمیر پوتین طرحی را امضا کرده که اجازه می‌دهد برخی اشخاص به عنوان "عوامل بیگانه" معرفی شوند. این طرح انتقاداتی را از سوی گروه‌های حقوق بشری به دنبال داشته که می‌گویند این اقدام بیش از پیش آزادی رسانه‌ها را در این کشور محدود می‌کند.
ولادیمیر پوتین طرحی را امضا کرده که اجازه می‌دهد برخی اشخاص به عنوان "عوامل بیگانه" معرفی شوند. این طرح انتقاداتی را از سوی گروه‌های حقوق بشری به دنبال داشته که می‌گویند این اقدام بیش از پیش آزادی رسانه‌ها را در این کشور محدود می‌کند.
به گزارش ایسنا، قانون اولیه عوامل بیگانه در سال ۲۰۱۲ از سوی روسیه وضع شد که به مسئولان این کشور اجازه داد سازمان‌های غیردولتی و گروه‌های حقوق بشر را عوامل بیگانه بدانند؛ واژه‌ای که بار معنایی منفی و ریشه در دوران شوروی دارد.
به گزاری خبرگزاری رویترز، گسترش معنای عوامل بیگانه به اشخاص اکنون نگرانی‌های تازه‌ای را درباره توانایی روزنامه‌نگاران مستقل و وبلاگ‌نویس‌ها برای فعالیت در این کشور به دنبال داشته است.
چندین گروه حقوق بشری از جمله دیدبان حقوق بشر در زمانی که این طرح در حال تصویب شدن از سوی قانونگذاران بود، خواستار لغو آن شدند.
طبق این قانون، هرگونه مطلبی که از سوی فردی منتشر شود که از خارج از کشور سرمایه دریافت می‌کند، "منتشر شده از سوی یک عامل بیگانه" قلمداد خواهد شد. این قانون همچنین بیانگر آن است که هر شخصی که مطالب رسانه‌های خارجی را منتشر می‌کند، عامل بیگانه خواهد بود.
گروه‌های مدافع حقوق بشر و دیگر سازمان‌هایی که وزارت دادگستری روسیه آن‌ها را به عنوان عامل بیگانه معرفی کرده، می‌توانند مشمول بازرسی تصادفی و بروکراتیک قرار گیرند.
قوانین روسیه همچنین عوامل خارجی  را ملزم می‌دارد که گزارش‌هایی را درباره تامین سرمایه و اهدافشان، چگونگی هزینه سرمایه‌شان و هویت مدیرانشان ارائه کنند.
در همین حال، پس از آن که ولادیمیر پوتین اظهار کرد، ویکی‌پدیا غیرقابل اطمینان است و باید چیزی جایگزین آن شود، روسیه در نظر دارد سایت اینترنتی تازه‌ای را به عنوان دانشنامه ملی‌اش تاسیس کند.
یک لایحه دولت در این باره بیان می‌کند، این اقدام اطمینان خواهد داد که مردم می‌توانند "اطلاعات قابل اعتمادی را که پیوسته بر مبنای منابع تایید شده علمی به‌روز می‌شوند" در دسترس داشته باشند.
پوتین ماه گذشته میلادی پیشنهاد کرد که نسخه الکترونیکی "دانشنامه بزرگ روسی" را جایگزین ویکی‌پدیا کنند.
به گفته یکی از ویراستاران دانشنامه بزرگ روسی، ساخت یک وبسایت تازه حدود دو میلیارد روبل (۳۱ میلیون دلار) هزینه می‌برد.
طبق این لایحه که از سوی دمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه امضا شده، دولت یک مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی ملی برای دانشنامه بزرگ روسی تاسیس خواهد کرد.
کد مطلب: 119358
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *