۰
سه شنبه ۶ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۴۰

گوشی‌های هوشمند به اینترنت ماهواره ای متصل می‌شوند؟

در حاشیه فعالیت 100دستگاه ماهواره استارلینک در ایران
ایلان ماسک اعلام کرد که 100 دستگاه استارلینک در ایران فعال شده، اما با وجود اینکه تعدادی از گوشی‌های نسل جدید می‌توانند به ماهواره‌ها وصل شوند، قابلیت اتصال به اینترنت ماهواره ای در گوشی های هوشمند چه در داخل ایران و چه در جهان هنوز فراهم نشده است.
گوشی‌های هوشمند به اینترنت ماهواره ای متصل می‌شوند؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین،ایلان ماسک روز گذشته در یک توییت اعلام کرد که حدود 100 دستگاه استارلینک در ایران فعال شده است. اما به نظر می‌رسد که امکان اتصال به اینترنت ماهواره ای برای گوشی‌های هوشمند فعلا امکان‌پذیر نیست.
از سوی دیگر با توجه به محدودیت‌های شدید اینترنتی در سه ماه اخیر نیز، کاربران ایرانی از آغاز فعالیت دستگاه‌های استارلینک خوشحال شدند، چراکه با فعالیت این دستگاه‌ها اتصال به اینترنت جهانی و عبور از فیلترینگ تسهیل می‌شود. اما آیا همه گوشی‌های تلفن همراه قابلیت اتصال به اینترنت ماهواره ای را دارند؟
کدام گوشی‌ها به اینترنت ماهواره ای متصل می‌شوند؟
شهریور امسال بود که، کمپانی اپل از گوشی‌های جدید خود یعنی آیفون ۱۴ رونمایی کرد. یکی از قابلیت‌های جدید این گوشی هم اتصال ماهواره‌ای بود که همه آن را برگ برنده آیفون 14 نسبت به آیفون‌های نسل قبل و گوشی‌های اندرویدی عنوان کردند.
این درحالی بود که بسیاری از کاربران تصور می‌کردند که می‌توان با آیفون ۱۴ به اینترنت ماهواره ای مثل استارلینک متصل شد، اما واقعیت این‌طور نیست. اتصال ماهواره ای در آیفون ۱۴ در واقع یک پیام اضطراری است که می‌تواند جان انسان‌ها را با ارسال درخواست کمک به مراکز اپل، در موقعیت‌های خطرناک نجات دهد.
قابلیت ارسال پیام اضطراری از طریق ماهواره در گوشی‌های سری آیفون ۱۴ اکنون در مرحله اولیه است و در حال حاضر فقط در کانادا و ایالات متحده ارائه شده است.
بنابراین، با ممنوعیت خرید و فروش آیفون 14 در کشور، بعید به نظر می‌رسد که این قابلیت اصلا در اختیار کاربران ایرانی هم قرار بگیرد. به این ترتیب امکان اتصال ماهواره‌ای آیفون ۱۴ نه در ایران فعال شده و نه با آن می‌توان به اینترنت ماهواره ای متصل شد؛ بلکه کاربران فقط می‌توانند یک پیام اضطراری به کمک ماهواره‌ها ارسال کنند.
علاوه‌بر گوشی‌های جدید اپل، شرکت چینی هواوی هم مدتی پیش از پرچمدار جدید خود یعنی سری میت ۵۰ با قابلیت اتصال ماهواره‌ای رونمایی کرد.
قابلیت اتصال ماهواره ای در سری میت 50 ( 50 Mate ) هواوی شباهت زیادی به نمونه مشابه در آیفون 14 است. هواوی در توضیح این قابلیت گفته است که کاربران می‌توانند با استفاده از آن در موقعیت‌های مهم و اضطراری، پیامی را ارسال کنند.
این قابلیت به شبکه Beidou چین متصل است و فقط کاربران چینی می‌توانند از آن استفاده کنند. بنابراین در نسخه بین‌المللی میت 50 پرو که در آینده نزدیک روانه بازار خواهد شد، خبری از این ویژگی نیست. همچنین با این قابلیت فقط امکان ارسال پیام اضطراری وجود دارد و دریافت پیام یا اتصال به اینترنت امکان‌پذیر نخواهد بود.
اندورید 14 به اینترنت ماهواره ای متصل خواهد شد
در این میان، گوگل اعلام کرده است که قصد دارد پشتیبانی از اینترنت ماهواره ای را به سیستم عامل اندروید ۱۴ اضافه کند، اما فعلا جزئیات بیشتری در این رابطه اعلام نشده است.
با وجود اینکه به نظر می‌آید فعلا هیچکدام از گوشی‌های هوشمند امکان اتصال به اینترنت ماهواره‌ ای استارلینک را ندارند، اما مهم‌ترین خبر درباره ارائه اینترنت ماهواره ای در گوشی‌های موبایل، خبر همکاری تی موبایل (T-Mobile) و اسپیس ایکس بوده است. چندی پیش این دو شرکت اعلام کردند شرایطی را فراهم می‌کنند تا کاربران شبکه T-Mobile بتوانند به اینترنت ماهواره ای استارلینک متصل شوند، اما آزمایش‌های این فناوری نیز در سال 2023 آغاز می‌شود. (گجت نیوز)
همچنین، طی این همکاری قرار است تنها امکان ارسال و دریافت پیام و استفاده از برخی پیام رسان‌ها در اختیار کاربران قرار بگیرد، اما برقراری تماس صوتی یا دانلود فایل از اینترنت ماهواره ای امکان‌پذیر نخواهد بود. در نهایت هنوز آنطور که کاربران انتظار دارند، اینترنت ماهواره ای وارد گوشی‌های موبایل نشده است و دستیابی به چنین امکانی، زمان‌بر خواهد بود.
در حال حاضر نیز اتصال به اینترنت ماهواره ای استارلینک به تجهیزات مخصوص نیاز دارد. این تجهیزات شامل یک دیش برای دریافت سیگنال‌های اینترنتی از سوی ماهواره‌های موجود در فضا و همچنین یک گیرنده می‌شود. کاربران برای خرید سخت افزار مورد نیاز Starlink باید حدود 599 دلار هزینه کنند و اشتراک ماهانه این اینترنت ماهواره ای نیز حدود 110 دلار خواهد بود.
حالا با این واقعیت که گوشی‌های هوشمند قابلیت اتصال به اینترنت ماهواره ای استارلینک را ندارند، در اینجا باید این سوال مطرح شود که دستگاه‌های استارلینک آیا در اختیار کاربران عادی اینترنت قرار گرفته‌اند؟
منبع:تجارت نیوز
کد مطلب: 185295
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *