۰
جمعه ۹ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۵۱
رئیس جدید چگونه بازار را کنترل می‌کند؟

پیش بینی قیمت دلار ۱۰ دی

روند قیمت دلار در نخستین هفته دی ماه همواره صعودی بود و این آشفتگی بازار ارز نهایتا منجر به تغییر در راس مدیریت بانک مرکزی شد. به نظر می‌رسد با این تغییر در نهاد پولی کشور به شکل سنتی فعلا شنبه روز آرامی برای بازار ارز باشد.
پیش بینی قیمت دلار ۱۰ دی
به گزارش مردم سالاری آنلاین،قیمت دلار در نخستین هفته دی ماه با روندی دائما صعودی همراه بود و این تلاطم بالای بازار ارز در انتهای هفته، کرسی ریاست را از زیر پای صالح‌آبادی کشید.
روز پنجشنبه ۸ دی ماه ۱۴۰۱ بعد از بسته شدن بازارهای معاملاتی خبر تغییر ریاست بانک مرکزی منتشر شد و بسیاری معتقد بودند این تاخیر در اعلام تغییر در راس بانک مرکزی به دلیل ممانعت از افزایش مجدد قیمت دلار بود و نهاد پولی کشور به دلیل تعطیلی پایان هفته یک قدم از بازار پیشی گرفته است.
بسیاری از معامله‌گران این تغییر را سرآغاز سیاست‌های جدید بانک مرکزی بر بازار ارز می‌دانند، هر چند تحلیلگران معتقدند این سیاست چسب زخمی است بر خونریزی شدید دلار و چاره‌ای بر بازار آشفته ارز نیست، اقتصاد زبان زور نمی‌فهمد!
رشد ۵۰ درصدی دلار و ۹۰ درصدی سکه در ۱۵ ماه
اواسط مهر ماه سال گذشته علی صالح آبادی سکان بانک مرکزی را با دلار ۲۸ هزار تومانی در دست گرفت. قیمت سکه در آن زمان ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بود. روز گذشته قیمت دلار در بازار معاملات تهران با نرخ حدودی ۴۳ هزار تومان مبادله شد و سکه امامی هم ۲۲ میلیون و ۶۹۵ هزار تومان شد. این یعنی در نزدیک به ۱۵ ماه حضور صالح‌آبادی بر مسند بانک مرکزی دلار ۱۵ هزار تومان، معادل ۵۳/۵۷ درصد رشد قیمت داشته است. سکه امامی هم طی مدت یاد شده ۹۰/۷۱ درصد گران شده است. افزایش قیمت این قطعه از سکه طی ۱۵ ماه ۱۰ میلیون و ۷۹۵ هزار تومان بوده است.
باید دید این رکوردشکنی قیمت‌ها با چوب جادویی محمد رضا فرزین که به گفته خودش مهمترین وظیفه بانک مرکزی، کنترل نرخ تورم و نرخ ارز است چگونه‌ می‌تواند بازار را تحت کنترل درآورد؟
فرزین، پس از عهده‌داری نهاد پولی کشور در برنامه‌ای تلویزیونی حضور یافت و مهمترین سیاست‌های بانک مرکزی را به اختصار عنوان کرد او در این برنامه، سیاست جدید ارزی را سیاست تثبیتی خواند و گفت: «ارز را تثبیت خواهیم کرد و دغدغه فعالان اقتصادی کشور را رفع خواهیم کرد.»
رئیس‌کل بانک مرکزی درمورد سایر مصارف ارزی نیز گفت: «سایر مصارف ارزی که حدود ۴۰ مورد است در بازار مبادله ارزی تامین خواهد شد. تلاش می‌کنیم این نرخ به بازار آزاد علامت بدهد. تمام نیازهای ارزی را در نیما و بازار مبادله ارزی تامین خواهیم کرد و بازار ارز آزاد را مستمرا کوچک خواهیم کرد و نرخ آن را به نرخ بازار مبادله ارزی نزدیک می‌کنیم.»
به بانک مرکزی اعتماد کنید!
او در پایان از مردم خواست به بانک مرکزی اعتماد کنند تا بتواند بازارها را تثبیت کند. باید دید سیگنال‌های آخر هفته‌ی جنجالی دلار پس از بازگشایی بازارها در روز شنبه چگونه رقم می‌خورد؟
در ۱۰ روز گذشته بازار ارز داغ‌ترین بازار هم برای مردم و هم برای سیاست‌گذاران بود در مدت مذکور با وجود سیاست‌های نهاد‌ پولی کشور اما این اسکناس آمریکایی راه خود را رفت و هر روز نسبت به روز قبل، مردم بیشتر راغب می‌شدند تا سرمایه‌های خود را تبدیل به ارز کنند.
با وجود جو انتظامی بازار که در خبرها سعی می‌شد پررنگ‌تر به آن پرداخته شود اما مردم درصدد استفاده از سهمیه دلاری خود بودند و یا آن را برای سودی در حدود ۵ تا ۷ میلیون تومانی واگذار می‌کردند. از سوی دیگر معامله‌گران حرفه‌ای که در روزهای گذشته در انتظار برگشت قیمت به کانال‌های پایین‌تر بودند با وجود احتیاط در خرید و فروش اما به بازار برگشتند و با وجود شرایط انتظامی سعی در نوسان‌گیری از بازار داشتند.
برخی تحلیلگران بازار با اشاره به اینکه قیمت دلار نسبت به کف ۱۴۰۰ دو برابر رشد داشته و اکنون وارد ناحیه بالایی کانال شده است، نرخ ۴۴ تا ۴۶ هزار تومانی را محدوده مقاومت سقف کانال می‌دانند و معتقدند امکان اصلاح قیمتی در آن نواحی بالاست. در صورت بروز اصلاح، نرخ ۴۰ هزار تومانی حمایت اول می‌باشد و کف کانال ۳۶ هزار تومانی می‌تواند محدوده بعدی حمایت باشد.
سیگنال هسته‌ای خنثی شد؟
در هفته‌ای که گذشت امید به توقف روند صعودی قیمت‌ها در پی انتشار خبر سفر گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران در روز شنبه ۱۰ دی ماه وجود داشت. اما با سیگنال‌های نامساعدی که از اخبار بین‌المللی به بازار ایران روانه می‌شود به نظر می‌رسد امید به توافق هسته‌ای برجام به عنوان قوی‌ترین سیگنال کاهش قیمت‌ها در بازار هر روز کمرنگ‌تر می‌شود.
منبع:تجارت نیوز
کد مطلب: 185473
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *