۰
يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۱۷

چرا دیگر از علی و نهج البلاغه حرفی نیست؟

کمال الدین پیر موذن
چرا دیگر از علی و نهج البلاغه حرفی نیست؟
در این ماه مهمانی خدا، همچون روزه گیری، وظیفۀ شرعی، انقلابی، دینی و ملّی خویش می دانم که از حاکمیّت که در رأس امور است و قدرت و حکومت را انحصاراً در دست دارند درخواست کنم که به مقتضای آیۀ شریفه " لن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلا " به توصیه ها، پیشنهادات و نظرات و دغدغه های کسانی که دلسوزانه نمی خواهند جامعۀ اسلامی ایران، که بفرمودۀ مولا علی:" مسلمانان تلاش کنید تا جامعۀ اسلامی لباس ذلّت نپوشد" ،دچار فشار معیشتی و ذلّت و خواری و عقب ماندگی شود و ملّت ایران به فلاکت و ادبار دچار شود، گوش فرا دهند. آیا بهتر نیست آقایان اندکی در میان مردم به تحقیق و تفحّص بپردازند که هم علّت روزه خواری تعداد کثیری از آنان را بدانند و هم وضع و حال آنها را دریابند و هم ملاحظه فرمایند که مردم هر سرنوشتی را تحمّل کنند، در مسئولیّت اسلامی تلقی می نمایند که خواهان سعادت دنیا و آخرت آنها بوده و هست، تا دریابند که نقدها و توصیه های اشخاصی هم چون اینجانب منحصراً از موضع نگرانی عمیق نسبت به ایران، اسلام و انقلاب و کیفیّت زندگی هموطنان نازنین می باشد نه بیشتر.
شب روزهای 18 و 20 و 22 ماه رمضان، نزد عموم مسلمانان جهان، به عنوان شب قدر یا شب ارزیابی عملکرد خود طی یک سال گذشته، و نزد شیعیان، علاوه بر آن، به نام شب های ترور و شهادت امام علی شناخته شده است. لذا شیعیان همراه با مراسم و مناسک قدر، یاد و ذکری هم از سیره و اخلاق، برنامه و عدالت و سیاست های علی می نمایند.
در این مقطع تاریخی کشمکش مردم با جریان خاص موجود در قدرت و حاکمیّت، برای کسب حقوق شهروندی و انسانی خود، مسئلۀ روز و مورد بحث محافل و رسانه های خبری و مطبوعات شده است. جا دارد که به مناسبت این ایّام و علّت روزه خواری تعداد قابل توجّهی از شیعیان، به الگوی حکومت در مکتب توحید و اسلام نظری بیندازیم و از این رهگذر، غیر انطباق بودن اسلام دافعه دار جبهۀ پایداری که پایدارچی ها مدّعی آنند با اسلام اصیل و ناب محمّدی و اوّلیه رحمانی را بیش از پیش متوجّه شویم.
همه می دانند که علی (ع) از نظر سابقه و سطح والای معرفتی و اخلاقی و آزمونی پنجاه و پنج ساله که از زمان بعثت پیامبر (ص) تا زمان حکومتش بر جای گذارده بود، به معنای واقعی کلمه، شاگرد اوّل مکتب اسلام و توحید بود، افکار و تعالیم نظری و رفتار عملی و اخلاقی وی نمونۀ کاملی از محتوای اسلام شناخته شده است. علی (ع) وقتی از تهاجم مخالفان حکومتش به یک بانوی یهودی خبردار می شود با خشم تمام فریاد برمی آورد و خود را برای گرفتن انتقام از مهاجمان آماده می کند. در اینجا با عدّه ای از شهروندان جوان و دختر نامهربانی می شود ولی نمی بینم اعضای جبهۀ پایداری و انحصار طلبان همراه آنان در مجلس شورای اسلامی نه تنها از این حوادث متأثر و متأسف نمی شوند بلکه تقاضای برخورد شدید را از قوّۀ قضاییه طالب می شوند. از این نوع تناقضات عملی و گفتاری بین علی (ع) و حاکمان امروزی بویژه رفتار پایدارچی ها، این اعضای حجتیۀ زمان، فراوان است.
شگفت آور این است که امروزه در هیچ یک از منابر و تریبون ها، صدا و سیما، مدارس و درس های معارف دانشگاه ها هیچ گاه اشاره ای به این گونه آموزش های بینشی و رفتاری علی (ع) نمی شود. و از خطبه های نهج البلاغه که به امور سیاسی و روابط حاکمان و مردم مربوط است، هیچ گاه برای مردم مطلبی نقل نمی گردد. زمان حیات بزرگان دین و جامعه همچون شادروان طالقانی، بهشتی و مطهّری و ... بیان این سنخ مطالب خیلی مرسوم بود.
آیا نباید چنین نتیجه گرفت که به رغم اعضای مطلق گرای جریان خاص همچون آقا تهرانی و نبویان و رسایی، اینجا کشور علی (ع) است، از بیان نظرات او هراس وجود دارد و علی همچنان در این سرزمین گمنام و تنهاست؟! از میان مواضع سیاسی علی (ع) در خصوص پایبندی به قانون و عدم تبعیض کامل و مردم دوستی و تسامح و عدم اعتنا به تفاوت های مذهبی شهروندان و سبک زندگی آنان، و همچنین قاطعیّت و سازش ناپذیری کامل در برابر سوداگران، محتکرین، رباخواران و طالبان سوء استفاده از امکانات مالی اقتصادی کشور و مواضع سیاسی پایدارچی ها، امروز کدام یک از ویژگی نظام اسلامی برخوردارند.
در سال های اخیر شکاف طبقاتی رو به گسترش است و اختلاس گران، آقازاده ها، رانت خواران و بهره مندان از درآمدهای باد آورده را می بینم که همچنان بر اریکۀ قدرت سوارند و درست برعکس سیاست مولا علی که در برخورد با منتقدان و مخالفان سهل گیر و در مسائل اقتصادی سخت گیر بود، پایدارچی ها در برخورد با هر صدای منتقد و معترضی سخت گیر و سرکوب گر و در برابر خرج کردن از اموال عمومی، همچون خرج درآمد مختص مردم حسینی و آزادۀ استان اردبیل در بحث سوآپ نفتی توسط جناب محصولی مسئول مالی این جبهۀ ضدّ جمهوریّت نظام و رفتار علوی، برای مصارف شخصی و باندی و تبلیغی و در برابر ریخت و پاش های وحشتناک و اشرافی و تخصیص اموال عمومی به همفکران و دوستان و خویشان سهل گیرند! این گونه است که مردم هوشیار جامعۀ ما درمی یابند که انحصارطلبان تمامیّت خواه جبهۀ پایداری حاکم در قدرت و حاکمیّت فقط مدّعی پیروی و شیعۀ علی بودن اند و باطن آنها چیزی غیر از این آموزه های انسان ساز و رهایی بخش و عدالت خواه است و متأسفانه بدان علل باور سوزی ها و بی اعتمادی ها و سستی ها در جامعه نضج می گیرد.
 
کد مطلب: 193390
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *