۰
دوشنبه ۵ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۲۸

ایران در رتبه آخر اخذ ویزای آمریکا در سال 2022

در رتبه‌بندی سالانه از اطلاعات کنسولگری ایالات متحده آمریکا، مکزیک، در میان 25 کشور اول، رتبه نخست و ایران رتبه آخر را در اخذ ویزای مهاجرت به آمریکا دارند.
ایران در رتبه آخر اخذ ویزای آمریکا در سال 2022
به گزارش مردم سالاری آنلاین،اگرچه بسیاری از مردم ایالات متحده احساس می‌کنند که کشورشان در مسیر اشتباهی قرار دارد، اما این مانع از تمایل خارجی‌ها برای مهاجرت به آمریکا نمی‌شود. برای بسیاری در سراسر جهان، وعده رویای آمریکایی هنوز ارزش جابجایی دائمی را دارد و سالانه صدها هزار نفر برای دریافت ویزای مهاجرتی ایالات متحده درخواست می‌دهند.
ویژوال کاپیتالیست، از داده‌های سالانه دفتر کنسولگری وزارت امور خارجه ایالات متحده استفاده می‌کند تا کشورهایی را که شهروندان آنها بیشترین تعداد ویزای مهاجرتی ایالات متحده را دریافت می‌کنند، در یک رتبه‌بندی نشان دهد.
25 کشور دنیا که شهروندان آن بیشترین ویزای مهاجرت به آمریکا را در سال 2022 دریافت کرده‌اند.
فرآیندهای مهاجرت به آمریکا
روند مهاجرت به ایالات متحده در بهترین حالت گیج‌کننده است، اما همیشه با ویزا شروع می‌شود. ویزا، در زمینه مهاجرت، اساساً مجوز ورود به یک کشور است که برای کسانی که به دنبال کار و زندگی در ایالات متحده هستند صادر می‌شود. دو دسته ویزا وجود دارد: ویزای مهاجر و ویزای غیرمهاجر.
ویزای غیرمهاجرتی
این ویزاها معمولاً برای کارگران موقت صادر می‌شوند، اما اهداف دیگری نیز دارند، مانند سفرهای معمولی برای گردشگران از برخی کشورها. با این حال، ویزای غیرمهاجرتی حتی زمانی که برای مقاصد کاری دریافت می شود، تاریخ انقضا دارد و منجر به دریافت گرین کارت یا شهروندی آمریکا نمی‌شود.
برخی از نمونه‌های دسته‌بندی ویزای غیر مهاجرتی عبارتند از: اعضای مطبوعات، نمایندگان دیپلماتیک، پرسنل نظامی خارجی مستقر در ایالات متحده، ورزشکاران، و تعداد زیادی از موقعیت‌های ویژه دیگر. ویزای محبوب و تقریباً دست نیافتنی h1b در واقع از ویزاهای غیر مهاجرتی است.
ویزاهای مهاجرتی
از سوی دیگر، ویزای مهاجرتی می‌ تواند مبتنی بر اشتغال یا خانواده باشد. هدف آنها این است که در نهایت به وضعیت دائمی در ایالات متحده، چه از طریق اخذ گرین کارت یا شهروندی منجر شوند. نمونه رایج ویزای مهاجرتی ویزای k1 یا “ویزای نامزد” برای افرادی است که با شهروندان آمریکایی ازدواج می‌کنند.
چه کسانی ویزای مهاجرتی ایالات متحده را دریافت می کنند؟
سال گذشته بیش از 285 هزار ویزای مهاجرتی آمریکا صادر شد. با نگاهی به نحوه توزیع این ویزاها در کشورهای سراسر جهان می‌توان دریافت که شهروندان مکزیکی بیشترین تعداد ویزا برای مهاجرت دائم به ایالات متحده را با رقمی نزدیک به 40 هزار و 600 دریافت کردند.
همسایه دیگر آمریکا یعنی کانادا، با دریافت تنها 1464 ویزا، در رتبه 43 قرار گرفت. چین و هند نیز با رتبه‌های 2 و 7 در بالای این فهرست قرار دارند و از کشورهایی هستند که بیشترین ویزای مهاجرت به آمریکا برای مردم آن صادر شده است.
جالب اینجاست که تنها یک کشور اروپایی یعنی اوکراین، در بین 25 کشور برتر قرار گرفت. در سال 2021، قبل از حمله روسیه، اوکراینی‌ها 3019 ویزا دریافت کردند. در تعدادی از کشورهای دریافت کننده ویزا مانند افغانستان در رتبه 5 و ایران در رتبه 25 و آخر عواملی همچون خشونت و ناآرامی سیاسی از دلایل مهاجرت بوده است.
با نگاهی وسیع‌تر و فراتر از ۲۵ مورد برتر، یکی از یافته‌های شگفت‌انگیز، دریافت ویزای مهاجرت توسط هشت شهروند کره شمالی در سال گذشته است. علاوه بر این، تعدادی از کشورها تنها تعداد انگشت‌شماری ویزای مهاجرتی ایالات متحده را دریافت کردند. از جمله دو ویزا از لوکزامبورگ و یکی از تیمور شرقی.
از نظر منطقه‌ای، بخش عمده‌ای از کشورهایی که دارای بالاترین رتبه هستند در آسیا واقع شده‌اند. با اینکه ایران در لیست کشورهایی است که شهروندان آن بیشترین ویزای مهاجرت به آمریکا را دریافت می‌کنند، اما با 2 هزار و 800 ویزا در سال گذشته در رتبه آخر این لیست قرار دارد.
وضعیت مهاجرت به آمریکا
حدود 15 درصد از جمعیت ایالات متحده را مهاجران تشکیل می‌دهند و این کشور با 50.6 میلیون نفر مهاجر، بیشترین تعداد کل مهاجران در جهان را در خود جای داده است.
از نظر تعداد ویزاهایی که سالانه صادر می‌شود، سقف فدرال 700 هزار است و برخی کشورها نیز محدودیت‌های خاص خود را برای تعداد شهروندان خود دارند که توسط ایالات متحده الزامی شده است. اگرچه این اعداد به صورت سالانه و تا حد زیادی تغییر می‌کنند، اما در دهه گذشته به حد مجاز نزدیک نشده‌اند.
مجموع صدور ویزای مهاجرتی ایالات متحده در سراسر جهان در زمان همه‌گیری کرونا تقریباً به نصف کاهش یافت. به طور کلی، چه برای مقاصد اقتصادی، تجمیع مجدد خانواده‌ها، یا برای فرار از خطر، مردم همچنان به ایالات متحده مهاجرت می‌کنند.پ
در بازه زمانی بین سال‌های 2016 تا 2060، انتظار می‌رود که سهم جمعیت متولد ایالات متحده آمریکا، 20 درصد رشد کند. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود سهم جمعیتی که متولد خارج از کشور هستند 58 درصد افزایش یابد.
منبع:تجارت نیوز
کد مطلب: 185202
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *