۰
دوشنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۲۳

عصبانيت و دخالت نتانياهو در روابط تهران-رياض

سیف الرضا شهابی
عصبانيت و دخالت نتانياهو در روابط تهران-رياض
نتانياهو نخست وزير راستگراي اسرائيل که در هفته‌هاي اخير به خاطر اعتراضات گسترده مردم در اسرائيل سخت عصباني و نگران است به برقراري روابط بين دو کشور اسلامي ايران و عربستان که سابقه روابط برادرانه و دوستانه دارند خشمگينانه عکس‌العمل نشان داد و به تحريک عربستان و ساير کشورهاي عربي پرداخت و در قالب دايه دلسوزتر از مادر براي اعراب اشک تمساح ريخت. او چهارشنبه 30 فروردين 1402 در گفت‌وگو با شبکه «سي ان بي سي» گفت: «فکر مي‌کنم رهبران عربستان هيچ توهمي درباره اين که دشمنان آنها در خاورميانه چه کساني هستند و دوستان چه کساني ندارند.» و در ادامه گفت: «کساني که با ايران شريک هستند خود را بدبخت کرده‌اند. به لبنان نگاه کنيد، يمن را ببينيد، سوريه را ببينيد. به عراق نگاه کنيد. اينها کشورهايي هستند که تقريبا در وضعيت کشورهاي شکست خورده قرار دارند.» او همچنين تاکيد کرد: «95 درصد مشکلات خاورميانه از ايران است.» در همين ارتباط مدير کل وزارت خارجه رژيم صهيونيستي گفت: «احياي روابط بين ايران و عربستان سعودي خوب نيست و ما براي عادي‌سازي روابط با ساير کشورها بايد با جديت تلاش کنيم.»
نويسنده اين يادداشت بدون آنکه بخواهد از عملکرد منطقه‌اي جمهوري اسلامي دفاع کند سخنان مقامات اسرائيلي را تحريک‌کننده و جنگ‌افروزانه و با هدف ايجاد اختلاف بين کشورهاي اسلامي قلمداد مي‌کند. هرچند نخست وزير اسرائيل مدعي شده 95 درصد مشکلات خاورميانه از ايران است، واقعيات خلاف ادعاي فوق را نشان مي‌دهد. بر هيچ شخصي پوشيده نيست بعد از تاسيس اسرائيل در سال 1948 تا سال 1973، چهار جنگ در خاورميانه به وقوع پيوست که هر چهار جنگ در ارتباط با موجوديت اسرائيل در خاورميانه بود و اين در حالي است که هنوز جمهوري اسلامي تشکيل نشده بود.
در جنگ‌ ژوئن 1967 زمين‌هاي چهار کشور عربي لبنان و سوريه و اردن و مصر توسط رژيم صهيونيستي اشغال شد و علي‌رغم قطعنامه‌هاي 242 و 338 شوراي امنيت سازمان ملل که قبل از جمهوري اسلامي تصويب شده، رژيم صهيونيستي حاضر به تخليه سرزمين‌هاي اشغال شده کشورهاي عرب همسايه‌اش خصوصا ارتفاعات جولان نشد.
اسرائيل حاضر نيست قرارداد اسلو 1 که در سال 1993 و اسلو 2 ‌که در سال 1995 بين مرحوم ياسر عرفات و اسحاق رابين و در حضور بيل کلينتون رئيس جمهور وقت آمريکا به امضا رسيده را اجرا کند و تکليف بيت المقدس، آوارگان فلسطيني، شهرک‌سازي و... را مشخص کند و گناه را به گردن ديگران مي‌اندازد.  اسرائيل همچنان با تشکيل کشور فلسطيني به بهانه‌هاي واهي مخالفت مي‌کند و اجازه نمي‌دهد فلسطيني‌ها از حداقل حقوق برخوردار باشند. در واقع تضييع حقوق فلسطيني‌ها از ابتداي رژيم صهيونيستي شروع شده يعني قبل از تشکيل جمهوري اسلامي‌.  بخشي از علل وقوع جنگ‌هاي داخلي لبنان ‌که از سال 1975 شروع شد و تا 15 سال ادامه داشت به خاطر تحريکات و دخالت‌هاي اسرائيل در لبنان بود؛ در حاليکه جنگ مزبور قبل از تشکيل جمهوري اسلامي شروع شد. اسرائيل در حالي به‌ عربستان هشدار مي‌دهد و دل مي‌سوزاند که کمترين اعتنا به پيشنهادات ملک عبدالله وليعهد وقت عربستان در مورد فلسطين در کنفرانس سران عرب که در مارس سال 2002 در لبنان تشکيل شد نکرد و براي قطعنامه سران عرب به اندازه پشيزي ارزش قائل نشد و همچنان بر اشغالگري و تضييع حقوق فلسطيني‌ها ادامه مي‌دهد.  اظهارات مقامات اسرائيلي نشان مي‌دهد تل آويو چقدر از اتحاد کشورهاي منطقه نگران است و از وجود اختلاف بين اين کشورها سود مي‌برد. از اين نظر کشورهاي منطقه بايد بيش از هر زمان مواظب رفتار خود باشند و از کارها و سخنان تحريک آميز خودداري کنند؛ کارهايي نظير اعدام نمر باقر نمر و در پي آن حمله به سفارت عربستان در تهران که در گذشته رخ داد به هيچ وجه به صلاح منطقه نيست و رژيم صهيونيستي از آن استفاده خواهد کرد.
 
کد مطلب: 194450
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *