۰
سه شنبه ۶ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۲۰

پیش بینی بورس فردا

تغییر جریان نقدینگی به سوی بورس
شاخص کل بورس تهران پس از روزهای سبز مقتدرانه ابتدای هفته، روز گذشته در آغاز معاملات کمی لغزید و اکثر سهام، شرایط منفی را تجربه کردند. با وجود این معاملات فردا چگونه خواهد بود؟
پیش بینی بورس فردا
به گزارش مردم سالاری آنلاین،نماگر اصلی تالار شیشه‌ای که در آغاز معاملات روز گذشته شروع خوبی نداشت و گام در سمت سرخ بازه نوسانی خود برداشت، در ادامه با ثبت یک چرخش توانست با رشد 12 هزار و 829 واحدی، سومین روز هفته را به پایان برساند. شاخص کل بورس تهران با رشد 0.82 درصدی، تا محدوده یک میلیون و 576 هزار واحدی پیشروی کرد.
شاخص هم‌ وزن بازار سرمایه با سبقت از شاخص کل که بیشتر منعکس کننده افت و خیز سهام شاخص‌ساز است با رشد 0.93 درصدی توانست 4 هزار و 300 واحد به ارتفاع خود بیافزاید. در پایان نماینده هم‌ وزن نماد‌های بازار سرمایه در محدده 467 هزار و 54 واحدی قرار گرفت.
اعداد و ارقام بازار سرمایه چه می‌گوید؟
روز گذشته نیز همسو با عملکرد مطلوب شاخص کل بورس، اعداد و ارقام بازار سرمایه نظیر ارزش و حجم معاملات سطح روز گذشته خود را حفظ کردند. ارزش معاملات خرد (سهام + حق تقدم‌ها) در روز جاری در محدوده 6 هزار و 687 هزار میلیاردی قرار گرفت تا همچنان ارزش معاملات در سطح نسبتا بالای خود باقی بماند.
نکته مهم دیگر حجم معاملات بود که در محدوده 13 میلیارد و 900 میلیون برگه سهم معامله شده قرار گرفت. قرار گیری حجم و ارزش معاملات در سطح بالا در روند صعودی نشان از اعتبار حرکت ایجاد شده دارد. به طور کلی هنگامی که حجم معاملات یک روند قیمتی را همراهی میکند و با افزایش یا کاهش قیمت حجم معاملات افزایش پیدا می‌کند نشانه‌ای است مبنی بر واقعی بودن روند.
شاخص کل بورس در آستانه مقاومت 1.6 میلیونی
بورس تهران با رشد خوبی که در آبان و آذر پشت سر گذاشت حال در یک قدمی محدوده مقاومتی یک میلیون 587 هزار تا یک میلیون 610 هزار واحدی قرار گرفته است. حال سرمایه‌گذاران محافظه کار به دنبال یافتن نقطه ورود مناسب پس از اطمینان نسبی به روند صعودی برای فرار از بی رحمی تورم اقتصاد ایران هستند.
اهمیت بالای محدوده مقاومتی یاد شده به زمانی باز می‌گردد که این محدوده از پیشروی دو موج صعودی نسبتا قدرتمند یکبار در اردیبهشت سال جاری و دیگری در شهریورماه سال 1400، جلوگیری کرد. فعالان بازار سرمایه این بار اما امیدوارند پس از افت و خیز بسیار بازار سرمایه در دو سال و نیم سپری شده پس از ریزش سهمگین مرداد 99، با رسیدن موج تورمی به بورس، این بازار عقب‌ماندگی خود را نسبت به بازارهای موازی جبران کند.
دلایل تغییر جریان نقدینگی
در گام اول صعود جایی که بازار سرمایه در مدت دو هفته در آبان ماه امسال رشد 182 هزار واحدی را تجربه کرد همچنان شاهد خروج سرمایه افراد حقیقی از بورس بودیم. اتفاق قابل توجه بازار سرمایه که در گام جدید صعود بازار ظاهر شده است ورود پول افراد حقیقی به سمت جریان معاملات سهام است. در هفته جاری در هر سه روز معاملاتی ورود پول حقیقی‌ها به بازار را شاهد بودیم که حکایت از تغییر جریان نقدینگی دارد.
علت را باید در مولفه مهم و موثر بر بازار سرمایه یعنی نرخ ارز جست. در حال حاضر عامل اصلی تغییر جریان نقدینگی، افزایش اخیر نرخ ارز است. در چند ماه گذشته بانک مرکزی، نرخ ارز را زیر ارزش ذاتی خود نگه داشته بود. این موضوع عاملی شد تا خروج نقدینگی از بورس را به سمت بازار ارز و سایر بازارها نظیر مسکن و خودرو شاهد باشیم.
حال اما با بالا رفتن نرخ ارز و نزدیک شدن آن به ارزش ذاتی خود در وضعیت اشباع خرید و ریسک به ریوارد پایین قرار گرفته است. به نحوی که میتوانیم ورود سرمایه به تالار شیشه‌ای را شاهد باشیم. چرا که بورس تنها بازاری است که در حال حاضر زیر ارزش واقعی خود قرار دارد.
پیش بینی جریان معاملات بورس فردا
چهارشنبه روز آخر معاملاتی محسوب می‌شود و با توجه به متغیر بودن عوامل تاثیرگذاری چون نرخ دلار و نرخ بهره بین بانکی در روزهای پایانی هفته مخاطبان محافظه‌کار بازار ترجیح می‌دهند در این روز معاملات مهم و با حجم بالا انجام ندهند. بنابراین برای پیش‌ بینی بورس فردا یک روند متعادل با حفظ سطح بالای حجم و ارزش معاملات مورد انتظار است.
منبع:تجارت نیوز
کد مطلب: 185294
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *