۰
جمعه ۹ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۰۵

پیش بینی بورس شنبه

همبستگی دلار و بازار سهام
بورس تهران تمام روزهای هفته گذشته را با رنگ سبز به پایان رساند تا هفته ابتدایی دی ماه رشد 147 هزار واحدی برای شاخص کل به ارمغان بیاورد. با این حال جریان معاملات روز شنبه چطور پیش خواهد رفت؟
پیش بینی بورس شنبه
به گزارش مردم سالاری آنلاین،بورس تهران در روز پایانی هفته‌ای که گذشت شاهد افزایش انفجاری قدرت تقاضا در جریان معاملات سهام بود. در ادامه و تا پایان ساعات معاملات این رشد تقاضا با شیب نسبتا آرام‌تری افزایش یافت.
نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در آخرین روز کاری هفته با رشد بیش از 4.47 درصدی، موفق شد 70 هزار و 529 واحد افزایش یابد. سرانجام در روز سرتاسر سبز تالار شیشه‌ای شاخص کل با گذر از محدوده مقاومتی مهم بر فراز ارتفاع یک میلیون و 647 هزار واحدی ایستاد.
شاخص کل هم‌وزن نیز همسو با همتای خود در سمت سبز دامنه نوسان اما با شیب کمتری نسبت به نماگر اصلی گام برداشت. در پایان جریان دادوستدهای روز چهارشنبه شاخص کل هم‌وزن موفق به ثبت رشد 2.92 درصدی شد. این رشد موجب افزایش 13 هزار و 626 واحدی ارتفاع این شاخص شد و آن را در محدوده 480 هزار واحدی قرار داد.
رکورد شکنی آمار و ارقام بازار سرمایه
همزمان با ساز کوک معاملات بازار سرمایه اعداد و ارقام اطراف بازار نیز در حال رکوردشکنی هستند. ارزش معاملات خرد (سهام + حق تقدم‌ها) در روز جاری با ثبت رقم 10 هزار و 125 هزار میلیاردی در بالاترین سطح خود در سال جاری قرار گرفت.
حجم معاملات نیز که همواره از اهمیت بالایی برای فعالان بازار سرمایه برخوردار است، در سطح 20 میلیارد و 860 میلیون برگه سهم در روز جاری قرار گرفت تا مانند ارزش معاملات رکورد جدید در روزهای معاملاتی سال 1401 ثبت کند.
همبستگی تاریخی دلار و سهام
برزو حق‌شناس، کارشناس بازار سرمایه، بیان کرد: بازار سرمایه همواره پیروی یک به یکی از نرخ دلار داشته است. این همبستگی (Correlation) به جز یک برهه کوتاه زمانی در آخر سال 1397 و شروع سال 98 بر هم خورد. همواره به این گونه بوده است که دلار رشد می‌کرد و پس از آن نوبت به بازار سهام می‌رسید؛ در آن بازه اما شرایطی پیش آمد که بازار سرمایه فارغ از رشد دلار، افزایش یافت.
حق‌شناس افزود: فارغ از مسائل بنیادی نظیر موثر بودن یا نبودن افزایش قیمت دلار بر شرایط یک شرکت، تا زمانی که نرخ دلار روند صعودی به خود گرفته است، بازار سرمایه به دنبال آن خواهد رفت. با توجه به روند صعودی قوی دلار که در این روز‌ها نرخ این ارز را به پرواز درآورده است، نقشه بازار یکدست سبز بورس تهران عجیب نیست.
پیش بینی بورس شنبه
حق‌شناس در راستای پیش بینی بورس شنبه و به طور کلی هفته آتی، گفت: روند بازار سرمایه فعلا صعودی است. منظور از «فعلا» بازه یک ماهه آینده است. روند صعودی به معنی صعود هر روز بازار نیست بلکه بدین معنی است که در صورت اصلاح نیز ادامه روند صعودی گزینه محتمل‌تر است. بنابراین هر اصلاحی در روند صعودی فرصتی است برای خرید و ورود پله‌های بعدی به سهام بورس تهران.
این کارشناس در رابطه با ریسک‌های بازار تصریح کرد: اما نباید غافل از این نکته شد که سایه برخی از ریسک‌های سیستماتیک بر بورس تهران سنگینی می‌کند. در چنین شرایطی و وجود چنین ریسک‌هایی در بازار ممکن است به جایی برسیم که ترند صعودی دلار حتی قوی‌تر شود اما بازار سرمایه نتواند به دنبال دلار حرکت کند.
منبع:تجارت نیوز
کد مطلب: 185492
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *